Springen naar inhoud

Gezocht: Wiskundig raadsel

• Log in om te kunnen reageren

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 13:26

Op school hebben we elke maandag middag een soort wiskunde-groepje opgericht. De voorbije weken hebben we bv. geprobeert op het raadsel van de Pruisische Prins Rupert op te lossen.

Het raadsel van Prins Rupert:
Wat is de grootste kubus die je door een andere kubus met ribbe x kunt duwen, zonder dat deze laatste kubus uit elkaar valt? (je moet dus een gat 'boren')

Hiervoor hebben we de oplossing gevonden, en uitgebouwd in maquette-vorm.

Nu zouden we graag voor komende weken een nieuw raadsel willen om aan te werken. Iemand ideeŽn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bibliotheek357

bibliotheek357

• >250 berichten
  • 310 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 13:48

je zoekt op de juiste plek, 1/4 van deze topic is gevuld met raadsels, kijk hier maar eens even: http://www.wetenscha...showtopic=15750
Niet weten is geen schande, niet willen weten wťl, en persť beter willen weten ook!
(quotatie van Jan van de Velde)

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 16:34

een vraag over de kubus van rupert: kan dezelfde situatie ontstaan met andere regelmatige ruimtefiguren (bv. de tetraŽder, of het ruitentwaalfvlak)?

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2006 - 18:18

Dit is een aardig probleem om aan te knabbelen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 18:23

op zoek op "wiskunde dag" op midelbare scholen krijgen HAVO en VWO een wiskunde dag waar ze een wiskundig vraagstuk moeten oplossen . misschien staan er een aantal oude vragen van voorgaande wiskundedagen op.

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 18:34

'k heb juist berekent dat het kan met een tetraŽder, maar de manier waarop is eentje waarbij je zeer secuur moet werken. Dood de tetraŽder op een zijde te laten rusten, en vervolgens een beetje te draaien (deze zijde in het vlak laten draaien), krijg je, als je het loodrecht bekijkt, een zicht op een trapesium met twee zeer korte en twee andere zijden. Deze past met een speling van minder dan 2% in het grondvlak van een andere tetraŽder met dezelfde afmeeting.

Ik heb er een tekening van gemaakt, maar ik weet niet hoe ik deze online moet zetten.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2006 - 19:24

Ik heb er een tekening van gemaakt, maar ik weet niet hoe ik deze online moet zetten.

Het plaatje kun je gratis uploaden via Imageshack
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 13:50

Dit is dus de tekening:
Geplaatste afbeelding

de tekening is niet zo precies, maar het is maar een hulp voor het voorstellen van de zaken. Op de eerste tekening zie je de tetraŽder met de grootste opervlakte.

Op de tweede hebben we de hoogte verkleint door hem op zijn zij te leggen, en zijn breedte door hem miniscuul (wat slordiger op de tekening) 1% op te schuiven, waardoor de breedte langs boven en beneden er net in kan.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 14:35

Zoals Math zei, via ImageShack, als je daar zo niet uitkomt staat het hier in stappen uitgelegd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 14:44

Heb ik het fout geuploaded misschien? 'k Kan de tekening toch zien...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures