maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Hey,

Het gaat om de volgende oefening:

Een galvanische cel bestaat uit een zilverelectrode gedompeld in 346 ml van een 0.001 M zilvernitraatoplossing, en een magnesiumelectrode ondergedompeld in 288 ml van een 0.001 M magnesiumnitraatoplossing. Bereken de celpotentiaal bij 25°C.

Ik weet dat wanneer de concentraties verschillen van 1 dat men dan de vergelijking van Nernst moet gebruiken om het celpotentiaal te berekenen. Hierbij gebruikt men dan de molariteit van de verschillende stoffen. (in dit geval [Ag] en [Mg]. Maar nu begrijp ik niet hoe de hoeveelheden van die stof (346 ml en 288 ml) moeten worden verrekend in het resultaat, en hoe dat deze het celpotentiaal gaan beïnvloeden.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Mvg,

kristof

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Omdat het gaat om de concentratie zilver/magnesium van de nieuwe oplossing, in dit geval 634 ml :oops:

Berichten: 3

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Bedankt voor je antwoord, klopt het dan als ik doe:

346 ml 0.1 M AgNO3 --> 0.0346 mol in 634 ml --> 0.054 M AgNO3

288 ml 0.1 M MgNO3 --> 0.0288 mol in 634 ml --> 0.0454 M MgNO3

oxidatie : Mg--> Mg2+ + 2e- E° = 2.372 V

reductie : 2Ag+ + 2e- --> 2Ag E° = 0.8 V

-------------------------------------- ----------------

2Ag+ Mg (s) --> Mg2+ + 2Ag (s) E°(cel) = 3.172 V

Q = [Mg2+] / [Ag+)2 = (0.0454)/(0.054)2 = 15.569



E(cel) = 3.172 - ((0.059)/2 ) log(Q) = 3.1368 V



klopt dit dan? of heb ik het verkeerd begrepen?

mvg,

kristof

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.122

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Omdat het gaat om de concentratie zilver/magnesium van de nieuwe oplossing, in dit geval 634 ml  :oops:
Waar staat dat je een nieuwe oplossing hebt? Zoals ik de vraag lees heb je twee verschillende oplossingen met in elke oplossing een electrode. (verbonden met een zoutbrug neem ik aan)

Ik zie in dit geval dus ook niet in wat de volumina ertoe doen....

edit: Voorbeeld van een cel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Oeps ik zat aan wat anders te denken hier (als je 2 oplossingen met verschillende pH bijelkaar knikkert en de nieuwe pH wil bepalen...)

Berichten: 3

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

jep dan klopt mijn berekening niet hé, maar voor wat staan die hoeveelheden (in ml) daar dan bij? want de vgl van nernst werkt toch alleen met de concentraties? of mis ik iets?

greetz k

Berichten: 1.122

Re: maken hoeveelheden iets uit bij bepaling E?

Of ik zie net als jij iets over het hoofd. Of de volumen staan er voor niks bij in een poging er een 'strikvraag' van te maken. Ik geloof in de tweede. De wet van Nernst gebruikt concentraties en die zijn gegeven. Daar zou ik dus ook gewoon mee rekenen zonder iets met de volumen te doen.

Bas

Reageer