Bloedwaarden van Yupp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Bloedwaarden van Yupp

Goeden middag,

Misschien hoort mijn vraag hier helemaal niet thuis, maar ik probeer het toch. Uit bloedonderzoek is gebleken dat mijn hond Yupp (Duitse Herder, 5 jaar) endocriene Pancreasinsufficiëntie heeft. Geen of te weinig produktie van bepaalde enzymen dus. Door toevoeging van enzymen ( Zymoral) aan het voer wordt het tekort opgeheven. Mijn vraag is, wat blijkt uit de bloedwaarden? Ze zijn als volgt:

TLI < 1.00 -- (8.5-35)

Ureum 2.0

kreat 102

TE 60

Na 143

K 4.8, P 2.3+

Bili 1,7

Alt 58

af 26

GGT 1

AST 30

GLDH 8

Gluc 4.3

a-amyl 594

lipase 13

chol 4.9

LDH 56

ca 2.68

Ik vraag mij af of Yupp, te oordelen naar deze waarden, verder nog een beetje gezond is en of de alvleesklier misschien toch noch een beetje enzymen produceert.

Dank aan wie de moeite van een toelichting wil nemen.

Aat.

Berichten: 181

Re: Bloedwaarden van Yupp

Beste AAT,

Mijn vriendin studeert "(Human) Medizin" en in haar boeken zie ik dan ook zulke "lijstjes". Het zijn simpelweg 'concentraties' van bepaalde enzymen en mineralen, die tussen (of onder, of boven) bepaalde 'levels' moeten liggen (afhankelijk van geslacht, leeftijd, gewicht / grootte - en natuurlijk "wezen (dier)"), waarvan men de gezondsheidstoestand kan aflezen (alles: OK, of er is een afwijkende waarde vanwege een ziekte / orgaanprobleem) ...

Ik neem aan, dat niet velen hier op je vraag kunnen antwoorden, want in mijn ogen kan slechts iemand met een medische background (in dit geval zelfs: enkel een dierenarts) je vraag beantwoorden.

:oops: Desondanks hoop ik de "enzymtherapie" helpt je hond er weer bovenop, want het zijn leuke beesten.

Gegroet,

Martin

Berichten: 181

Re: Bloedwaarden van Yupp

... op de vraag: "was ist endocrine pancreasinsuffisenz?" -

antwoordde mijn vriendin: "Die Bauchspeicheldrüse produziert keine Hormone mehr (Insulin & Glukagon). Exokrin würde die Enzyme amylase, lipase, usw. betreffen" ("De alvleesklier produceert geen hormonen meer (insuline & glucagon). Bij exocrien betreft het de hormonen: amylase, lipase, etc.").

(Ik ben zelf geen dokter, maar vermoed ...) :oops: Helaas, de alvleesklier van Yupp werkt niet meer;- geen hormonen: insuline / glucagon = zuikerziekte;- geen enzymen: lipase, amylase, etc. = geen (optimale) spijsvertering / afbraak van voedsel in kleinere (chemische) eenheden, die door de darmen opgenomen kunnen worden ...

Gegroet,

Martin

Re: Bloedwaarden van Yupp

Je kunt kontakt opnemen met het laboratorium dat de bepalingen heeft verricht en vragen of ze je de referentiewaarden voor deze testen voor een hond kunnen toesturen. Normaliter beschikken ze over waarden die ze zelf gemeten hebben of hebben ze deze uit de literatuur verzameld.

Berichten: 72

Re: Bloedwaarden van Yupp

Ik vind het vreemd dat voor een endocriene pancreasinsufficientie een enzympreparaat wordt voorgeschreven. Endocriene pancreasinsufficientie is een hormonaal probleem. Nuja, ik ben geen dierenarts eh, maar ik vind het wel bizar.

Zou het kunnen dat het een exocriene pancreasinsufficientie is? De Trypsinewaarden zijn namelijk veel te laag.

Ik ben ff gaan zoeken op het net en TLI staat voor Trypsin-Like Immunoreactivity. Nu ben ik niet zeker of dit gewoon trypsinewaarden zijn of nog iets anders, maar kijk maar eens naar het bloedonderzoek van Yupp. De TLI zit onder de 1 (ik denk µg/L) terwijl die tussen de vijf en de 35 zou moeten zitten.

Als dit het probleem is, lijkt het mij al veel logischer dat je hond enzymen moet slikken. Ben ook eens gaan zien en Zymoral is een medicament voor EXOCRIENE pancreasinsufficientie.

Zo, ik hoop dat ik je wat verder help

Groetjes

Rik

Berichten: 181

Re: Bloedwaarden van Yupp

@Rik ... :oops: ... nu ik je antwoord nalees, kun je gelijk hebben "exocrien".

Want, wanneer mijn biologische / biochemische kennis nog een beetje OK is, dan betekent "exocrien" = buiten. De enzymen (amylase, lipase, etc.) zijn buiten de cel(-len) actief - in het spijsverteringskanaal - ze worden van het lichaam afgescheiden. Het preparaat 'Zymoral' helpt dus de vertering ...

Berichten: 72

Re: Bloedwaarden van Yupp

Inderdaad: amylase en lipase zijn geen hormonen maar enzymen. Ik had er zelf ook over gelezen.

@ Aat: ik zou eens vragen aan je dierenarts of ze toch niet exocrien bedoelen. Ben er eigenlijk vrij zeker van.

Rik

Berichten: 2

Re: Bloedwaarden van Yupp

Hartelijk dank voor jullie belangstelling, napluizingen en reacties. Ik antwoord nu pas omdat ik mij niet op reacties had "geabonneerd".

Ik concludeer uit jullie reacties dat Yupp's lage/afwezige TLI inderdaad wijst op exocriene insufficientie en dat het voorschrijven van enzymen als Zymoral dus op een correcte diagnose berust. Spijtig want dat betekent dat de hond zijn verdere leven een spijsverteringsenzym moet blijven gebruiken. Nogal prijzig, maar 't ruikt lekker.

Uit de reacties blijkt verder niet dat Yupp ook nog andere te lage waarden heeft die op nog meer afwijkingen zouden kunnen wijzen. Een goede sugestie is inderdaad het laboratorium de referentiewaarden te vragen.

dank, allen !

Aat.

Reageer