Acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Acetylsalicylzuur

Hallo,

ik had een vraagje over een identificatiereactie van aspirine.

Acetylsalicylzuur zou met Ca(OH)2 reagens onder verwarming reageren tot aceton, dit lijkt me niet echt logisch, ik verwacht eerder een hydrolysereactie tot acetaat en salicylaat. Wat zie ik over het hoofd?

Berichten: 915

Re: Acetylsalicylzuur

... ik verwacht eerder een hydrolysereactie tot acetaat en salicylaat. Wat zie ik over het hoofd?
Het acetaat...

Kijk eens wat ACETon en ACETaat(<azijnzuurrest) met elkaar gemeen hebben?

Berichten: 3

Re: Acetylsalicylzuur

ja, da's nie echt een antwoord, hé :oops: , ik vraag me af waarom er aceton wordt gevormd, wat er mijns inziens nog altijd als CH3COCH3 uitziet, en uiteraard lijkt dit op acetaat, CH3COO-, maar hetzelfde is het zeker niet, hé 8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3

Re: Acetylsalicylzuur

Nu ja, ik heb ondertussen het antwoord gevonden, blijkbaar zal calciumacetaat (gevormd door reactie van acetylsalicylzuur en calciumhydroxide) door toevoegen van warmte ontbinden in aceton en calciumcarbonaat.

Reageer