NMR spectra N14

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

NMR spectra N14

Oke, misschien kan iemand mij helpen bij deze vraag..... :oops:

Stel een 14N kernspin (spin I = 1) koppelt met 6 naburige, chemisch equivalente protonspins (zelfde chemische verschuiving). Hoe ziet het 14N spectrum er uit? En het 1H spectrum van de 6 protonen?

Wat verandert er aan beide antwoorden als de 14N kernspin koppelt met 12 equivalente protonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: NMR spectra N14

Hi Luuk, leuk om je hier op het forum tegen te komen!

Als ik me niet vergis (NMR is lang geleden voor mij) zou ik zeggen dat het 14N spectrum slechts 1 piek laat zien; je hebt immers maar 1 stikstof.

Het 1H-NMRspectrum laat een sextet zien op 1 chemical shift, met piekintensiteiten die zich verhouden volgens de driehoek van Pascal:

Code: Selecteer alles


       1

     1   1

    1  2  1

   1  3 3  1

  1 4  6  4 1

1 5 10 10 5 1

dus in verhouding 1:5:10:10:5:1.

Denk ik :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: NMR spectra N14

Het klinkt allemaal heel logisch, ik denk waarschijnlijk te moeilijk omdat ik nu al 2 dagen in Atkins aan het lezen ben :oops:

Berichten: 2.399

Re: NMR spectra N14

Een stikstof piek zie je soms ook in proton NMR, waar hij dan super breedt is en zeker niet zo mooi stijl als een waterstof piek.

Berichten: 5

Re: NMR spectra N14

Ik kom net iets tegen wat het een stuk helderder maakt; De kernkwadrupool (I=1)van een stikstofatoom leidt tot een verbreding van het signaal van de waterstofatomen die eraan gebonden zijn. Welke signalen zullen dat nu zijn in deze vraagstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR spectra N14

Een stikstof piek zie je soms ook in proton NMR, waar hij dan super breedt is en zeker niet zo mooi stijl als een waterstof piek.
Volgens mij bedoel je hier een N-H signaal van een amine of amide en niet het signaal van 14N. Dat zit in een heel ander spectraal bereik.

Berichten: 2.035

Re: NMR spectra N14

Klopt, de gyromagnetische constante voor waterstof is iets van 43 en die van stikstof is 3....

Berichten: 2.399

Re: NMR spectra N14

Napoleon1981 schreef: Een stikstof piek zie je soms ook in proton NMR, waar hij dan super breedt is en zeker niet zo mooi stijl als een waterstof piek.
Volgens mij bedoel je hier een N-H signaal van een amine of amide en niet het signaal van 14N. Dat zit in een heel ander spectraal bereik.
Die bedoelde ik ook, sorry stond er inderdaad niet duidelijk.

Reageer