ASE

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 873

ASE

Zijn er leden op dit forum die ervaring hebben met de ASE van Dionex en dan met name de ASE 200.

We hebben dit systeem ruim een jaar in gebruik voor voornamelijk vet bepaling in diverse levensmiddelen maar komen tot de conclusie dat het een behoorlijk storingsgevoelig apparaat is. :oops:

Wie gebruikt dit systeem ook en wat zijn de ervaringen, goede en slechte?

En natuurlijk, goede tips zijn altijd welkom.

groet Gerard

Berichten: 278

Re: ASE

Behoorlijk storing gevoelig? op welke manier dan?

Berichten: 873

Re: ASE

We hebben veel probemen met de extration cells.

* Regelmatig is het systeem gestopt vanwege een lekkage van de cells. gevolg: de viton O-ringen moeten veel sneller vervangen worden dan van te voren was ingeschat. Aangezien niet echt duidelijk is waar precies de lekkage vandaan komt vervangen we ook teflon ringetje dat in de afsluitringen zit.

* het vloeistofpompje. Is een HPLC pomp-unit waarvan we een aantal maal de piston-seals hebben vervangen.

* Momenteel hebben we een N2 lekkage bij dit pomp-systeem.

Het systeem draait 's nachts waarbij regelmatig de volgende ochtend teleurstellend (zacht uitgedrukt) wordt gerageerd omdat alles ergens halverwege gestopt is.

Oorzaken zijn vaak niet bekend omdat we een paar analisten hebben die te graag op knoppen drukken waardoor de foutmelding niet meer bekend is. Ik vermoed zelf dat het de N2 druk is die te laag is.

Berichten: 278

Re: ASE

Zou goed kunnen ja door de N2 lekkage, daardoor kan je geloof ik ook hebben dat je cel vast blijft zitten...

de piston seals zelf vervangen? P680 of P580? Of geen dionex pompunit? kan ook natuurlijk.

heb je al contact opgenomen met dionex zelf? Ze hebben daar een belg die er echt veel vanaf weet.

Berichten: 1.122

Re: ASE

heb je al contact opgenomen met dionex zelf? Ze hebben daar een belg die er echt veel vanaf weet.
Daar? Zijn er niet heel erg veel aanspreekpunten/locaties van Dionex? :oops:

Voor 'de belg' moet je natuurlijk wel nét de juiste hebben....

Berichten: 278

Re: ASE

ehh 1 locatie voor de Benelux om precies te zijn.

Alles is naar amsterdam verhuisd. Kantoor Bavel is gesloten, kantoor in belgie is ook gesloten. Kantoor in Amsterdam hadden ze al, dus daar is alles naar toe verhuisd. Ken alle mensen van de voormalige locaties Bavel en Belgie. Van Amsterdam ken ik alleen de baas, voordat ze samen in 1 gebouw gingen, dus ik weet wel over wie ik het heb Bassie

Er zijn 2 belgen (servicemonteurs dan), de 1 is echt goed erin zegmaar :oops: De nederlandse servicemonteurs overleggen altijd met hem. Vraag naar Fons, dan komt het goed (hoop ik). Alleen hebben die belgen niet altijd zin om naar NL te komen, dus er zal een nederlander komen. 8-[

En als je de echte expert wil hebben dan moet je naar Zwitserland. Er zijn trouwens ook ASE cursussen van Dionex, die zijn dit jaar begonnen, dus ik zou eens informeren als ik jou was.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ASE

Drune wij hebben precies dezelfde ervaringen met de ASE200. ´Wij´ zijn een milieulab en hebben er grondmonsters mee geëxtraheerd (met dichloormethaan, aceton/hexaan, aceton/petroleumether en methanol).

De twee apparaten hebben twee jaar gewerkt (rond 2003), met allerlei haken en ogen, tot we ze op non-actief hebben gesteld.

De meest voorkomende storing was verstopping en (als gevolg daarvan) lekkage.

Berichten: 873

Re: ASE

RATM, Misschien negatief gesteld van mij maar wanneer monteurs goed zijn in storingen verhelpen, eventueel via de telefoon dan kan het ook zijn dat er vaak storingen verholpen moeten worden. En dat is nu net mijn probleem. Ik wil het liefst zonder storingen werken. Of zo min mogelijk.

Fons is bij mij wel bekend maar ook Marc (NL), Wilco (NL) en misschien nog wel de 2e belg.

In ieder geval bedankt voor de reakties. Hoop wel op nog wat meer reakties van andere leden.

Berichten: 278

Re: ASE

Tis Milco ipv Wilco....

Misschien doe je applicatief wel iets fout....

Berichten: 47

Re: ASE

Een beetje laat maar toch,

Wij hebben ook problemen gehad met onze ASE 200 (vooral verstoppingen en lekkages aan de cellen) maar die zijn tegenwoordig aardig onder controle.

Bij ons komt ook Fons Van Roey en die heeft bij ons dikkere tubing geplaatst (ttz met een grotere inwendige diameter). Dit lijkt wel te helpen.

Misschien nog enkele raadgevingen :

-gebruik geen watervrij natriumsulfaat om je monsters te drogen. Dit lost bij hogere temperaturen toch op in de minimale hoeveelheden water die je monster bevat. Wanner dit mengsel dan in je tubings komt, kristalliseert het natriumsulfaat weer uit met de gekende verstoppingen tot gevolg. Wij gebruiken tegenwoordig "celite", een diatomeeënaarde.

- Ik lees dat je viton O-ringen gebruikt. Ik hoop dat je dit niet doet in combinatie met aceton? Viton lost nl. op in aceton.

Verder is het een zaak van regelmatig je caps te onderhouden (O-ringen vervangen na pakweg 25 extracties ?)

Berichten: 873

Re: ASE

- Ik lees dat je viton O-ringen gebruikt. Ik hoop dat je dit niet doet in combinatie met aceton? Viton lost nl. op in aceton.
Dat wist ik niet. Heb hier wel over gesproken met Dionex maar dat is mij nooit verteld.Ga daar weer achteraan.

Arjan, bedankt voor de info

Berichten: 47

Re: ASE

BTW. Ik herlees juist je eerdere post en ik zie dat je ook denkt richting N2 druk. Wij hebben deze ook moeten laten verhogen tot ± 12 bar. Vroeger stond ons netwerk op 10 bar en dit was net te weinig voor onze ASE.

Reageer