Scheiden water - ethanol mengsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Scheiden water - ethanol mengsel

Hallo allemaal,

Voor school heb ik de opdracht gekregen om Bioethanol als (auto)brandstof te gebruiken.

Hiervoor moet een ethanoloplossing van 99,9% v/v verkregen worden, dit vanwege ontmenging met water. Met normale destillatie is maar een percentage van maximaal 95% v/v te verkrijgen. Nu weet ik via school dat er dmv moleculaire zeven, pervaporatie of ternaire destillatie een hoger alcohol percentage te verkrijgen is. Zelf heb ik al het een en ander uitgezocht over destilatie met behulp van benzeen als entrainer.

Wat is mijn vraag aan jullie: wat is de beste en goedkoopste methode om een watervrije ethanol oplossing te verkrijgen?

Alvast bedankt,

Groetjes Sander

2e jaars student AS

Berichten: 2.746

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

industrieel wordt volgens mij benzeen bruikt, dus waarschijnlijk is dat het goedkoopst

persoonlijk heb ik een voorkeur voor zouten, die kunnen hydrateren.

even verhitten, afkoelen in een gesloten omgeving en bij het mengsel kappen, laten bezinken en decanteren.

de overschot kan opnieuw verhit worden.

Berichten: 181

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Hallo Sander,

Een zowel 'goedkope' als 'eenvoudige' methode is, zoals jezelf reeds meldt, het te drogen met "moleculair sieve (0,3nm)" of andere anorganische zouten, die je als droogmiddel kunt inzetten (bijv. kopersulfaat, calciumoxide, magnesiumoxide).

Gegroet,

Martin

-lol- beaten by a minute :oops:

Berichten: 2.035

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Met Cipher eens.... hygroscopische zouten zijn het eenvoudigst (en goedkoopst), MAAR ik weet niet hoeveel je nodig hebt om 4volume% water te verwijderen :oops:

Molsieves zijn wat dat betreft efficienter, maar ook duurder 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Mocht je een hygroscopisch zout willen gebruiken zou ik magnesiumsulfaat aanraden. Dit werkt goed om alcholen te drogen, heeft een vrij hoge droogcapaciteit(MgSO4.7H2O) en het werkt snel.

Verder is het, vergeleken met bijvoorbeeld kopersulfaat een milieuvriendelijk zout, in de context van biobrandstof ook niet onbelangrijk.

EDIT: spelfout.

Berichten: 485

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Aangezien je nog op school zit is benzeen af te raden, omdat dat een verboden stof is in het onderwijs.

De bovengenoemde opties zijn beter in jouw geval.

Berichten: 92

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Ik zou 2 grote lepels Magnesiumsulfaat gebruiken op 400 ml monster dat je hebt om te drogen. Dan laten staan voor een uurtje of 2. Vervolgens kijk je of je water kristallen ziet hangen aan je magnesiumsulfaat. Als alles kristalwater bevat gooi je er nogmaals een grote schep bij.

Laat dat 15 minuten staan en herhaal dit de hele tijd totdat je watervrij magnesiumpoeder ziet liggen.

Vervolgens de zooi over een papieren filter gooien en klaar is kees lijkt mij.

Vincent

Berichten: 6

Re: Scheiden water - ethanol mengsel

Hallo allemaal,

Hardstikke bedankt voor jullie meningen, ik ben er al een heel eind mee geholpen.

Ik zit alleen nog met een vraagje, is ternaire destillatie hetzelfde als destillatie d.m.v. een entrainer of zijn dit twee totaal verschillende methoden. Als het idd twee verschillende methoden zijn kan iemand mij uitleggen hoe ternaire destillatie precies in zijn werk gaat?

Alvast bedankt.

Groet Sander

Reageer