[scheikunde] verbranding van ethaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] verbranding van ethaan

De reactie vergelijking is 2C2H6 +7O2->4CO2 +6H2O

We verbranden per 30 Kg Ethaan. Hoeveel Kg Koolstofdioxide komt er per uur bij deze verbranding vrij.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

Je weet uit de reactievergelijking de molverhoudingen (hint :oops: ). Hoe zou je daaruit kunnen bepalen hoeveel mol producten je krijgt..?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

hint 2: bereken eerst hoeveel mol ethaan die 30 kg is.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

Is die 30 kg ethaan per uur? Anders is de berekening niet uit te voeren!

Berichten: 8

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

ja per uur
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Berichten: 8

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

2 Mol C2H6 + 7 mol O2->4 mol CO2+ 6 Mol H2O

de mol massa van C2H6 =30 K/mol

de massa is 30 KG

dus als ik het goed begrijp heb ik 1mol C2H6 en 2 Mol CO2

dan kom ik uit op 1K/mol voor C2H6

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Denk nou even aan sub- en superscipt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

de mol massa van C2H6 =30 K/mol


30 K? Wat is K?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

Nieuwe schrijfwijze voor Dalton? 8-[
dan kom ik uit op 1K/mol voor C2H6
De vraag was toch hoeveel Kg CO2 er per uur vrijkomt? :oops:

Berichten: 8

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

de molmassa van CO2 =44K/Mol

ik heb 2 mol CO2

heb ik het juist als ik 30 kg ethaan verbrand per uur,dat ik dan 88 kg CO2 hebt?

m= n x M = 88KG
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] verbranding van ethaan

Dat klopt, er zal dan 88 kg/h koolstofdioxide ontstaan.

Ga je nu ook op het gebruik van sub en super script letten!?

Reageer