[scheikunde] Concentratie van water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Concentratie van water

Heej Allemaal,

Ik moet voor een opdracht een titratie doen met (verdund) azijnzuur. In de evenwichtsvoorwaarde telt water niet mee, omdat water zo erg in overmaat aanwezig was, dat de de concentratie water eigenlijk constant blijft.

Nu vragen ze:

Bereken de concentratie van water bij een temperatuur van 20 Graden Celsius.

Ik heb eigenlijk niet echt een idee hoe ik dat moet doen. (Misschien iets met het waterevenwicht en met de waterconstante, maar ik weet het niet)

Kunnen jullie helpen?

Dankjewel!! :oops:

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Concentratie van water

Wat is een concentratie? Laat ons werken in: mol/L

Hoeveel mol is 1 liter water? Kun je dat niet gemakkelijk bereken?

Je weet toch hoeveel 1 L water weegt, en je weet ook het molair gewicht van water dus zo moeilijk kan het niet zijn....

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Concentratie van water

Haa!!

Bedankt voor je snelle reactie!

Klopt dit antwoord dan?

Water: 18,016 g/mol

Dichtheid bij T=293 K = 0,998 x10^3 g/L

1 L = 998 gram = 55,3952 mol.

Dus conc. is 55,4 mol/L

ALvast bedankt :oops:

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Concentratie van water

klopt als een bus

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Concentratie van water

:oops: Dankje

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Concentratie van water

Even nog een nota bene: (niet belangrijk hoor) besef je dat 55,4 mol/l enorm veel is, stel je voor dat je met zo'n concentraties aan zoutzuur of NaOH zou werken...

(maar ik heb het ook ooit moeten uitrekenen :oops: )

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Concentratie van water

Is een molairiteit bereken van water wel correct?

Als we een concentratie van een stof berekenen dan berekenen we het aantal mol opgelost in 1 liter water. Je kan toch niet het aantal mol water opgelost in 1 liter water berekenen?...

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Concentratie van water

Wat je eigenlijk berekend als je de concentratie van 'water in water' in mol/L uitrekend is het aantal moleculen H2O in 1 liter water.

Als je het aantal mol H2O in 1 liter vermenigvuldigd met het getal van Avogadro dan weet je precies hoeveel moleculen er in je liter fles water rondzwemmen. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Concentratie van water

JeffreyButer schreef: Is een molairiteit bereken van water wel correct?

Als we een concentratie van een stof berekenen dan berekenen we het aantal mol opgelost in 1 liter water. Je kan toch niet het aantal mol water opgelost in 1 liter water berekenen?...
De berekening mag je natuurlijk uitvoeren, en je kunt ook deze waarden tussen verschillende stoffen vergelijken.

mol/l is de eenheid van de concentratie van een oplossing, maar ook een soort van "moleculaire dichtheid" van een zuivere stof.

edit: die 55 is ook nog een leuk getal om te onthouden als je met geconcentreerde oplossingen werkt. 5.5M natronloog heeft dus 5 watermoleculen per ion!

Reageer