lichtblauwe corrosie of reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

lichtblauwe corrosie of reactie

Een tijdje geleden heb ik tijdens een wrakduik wat verklonterde delen meegenomen die reageerden op de metaaldetector. Dit zijn delen die om een oud houten scheepswrak in het ijsselmeer liggen. Deze brokstukken bestaan uit stenen, schelpen en zand, met in de kern een ijzeren voorwerp. Bij openen (losbikken) van 1 van deze stukken ontstond een rare reactie. Bij het vrijkomen van op het oog een verroeste stalen ring van zo'n 10 cm doorsnee, kleurde het restant wat tegen die ring aan zat vrijwel direct lichtblauw en het brokstuk met de ring werd erg warm.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor reactie dit is en of er mischien toch andere metalen in het spel zijn ??

Berichten: 3.145

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Vreemde reactie, het enige wat ik me kan voorstellen is de aanwezigheid van cyanide (pas op: zeer giftig). Dit geeft in combinatie met lucht (zuurstof) en ijzer een blauwkleuring. Grond, die vervuild is met cyanide, kan daardoor ook blauw kleuren, vooral als de grond sterk ijzerhoudend (bijvoorbeeld löss in Zuid-Nederland en België).

Een andere bron van blauwkleuring is koper, dat sterk geoxideerd is, maar dan zou de blauwe kleur er al moeten zijn en niet pas ontstaan aan de lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Als ik het goed begrijp kleurde het restant dat tegen die ring aanzat blauw. Valt dat onder de noemer ´stenen, schelpen en zand´ ?

Of was het een ringdeel dat blauw kleurde?

Er zijn niet veel metalen die blauwe verbindingen geven.

Koper is de bekendste, veel koperverbindingen zijn lichtblauw.

IJzer kan blauwe verbindingen geven met cyanide, maar daar geloof ik in dit geval niet in.

Vanadium kent blauwe verbindingen, maar dat geloof ik niet aanwezig te zijn.

Koper dus?

Het feit dat het warm werd duidt op een heftige reactie.

Was de ring (en vooral het blauwe materiaal) nat of droog toen de blauwe kleur ontstond? M.a.w. was het een blauwe vloeistof of een blauw vast materiaal?

Of was het materiaal nat (blauw wellicht niet zichtbaar) maar droogde het zichtbaar blauw op omdat het water verdampte door de ontwikkelde warmte?

Ik kom er zo niet uit. Wellicht iemand anders.

Maar misschien kun je iets meer beschrijven wat er precies gebeurde.

Berichten: 915

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Het cobalt(II)-ion is naar mijn mening ook blauw? (Bv. in droog CoCl2).

Berichten: 2.035

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Er zijn algen, schimmels en bacteria bekend die cyanide produceren.... daar moest ik dus meteen aan denken na het lezen van Wilco's post.... als er een kolonie van dergelijke micro-organismes op die metalen (ijzeren?) ring huist, is de door Wilco genoemde reactie heel goed mogelijk! :oops:

Berichten: 2

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

allereerst bedankt voor de reactie's.

ik denk zelf niet direct aan een gif of algen theorie.

De ring was denk ik op het dek bevestigd met als doel lading vast te sjorren of het schip vast te leggen. De ring zat aan een stalen pen. Deze pen zit er ook nog bij en deze pen geeft die reactie niet. Het lijkt erop dat alleen de ring een soort "coating" heeft gehad. Dit heeft dan een paar honderd jaar in zout water gelegen en daarna sinds de afsluiting van de zuiderzee in zoet water.

De toestand tijdens het openen van het pakket moet vochtig zijn geweest , maar 100 procent zeker ben ik daarvan niet. Kan het zijn dat de harde korst het geheel afsluit van de buitenwereld en dat het van binnen gaat roesten tot water en/of zuurstof op is ??

van koper ontbreekt elk spoor.

ik heb wel een paar foto's maar het lukt me niet om die hier te plaatsen.

even een pm naar sytze*apenstaartje*gmx.net en ik mail ze even

Berichten: 2.399

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Het warm worden duidt op een heftige reactie, heftiger dan roesten van metaal onder normale omstandigheden. Voor het plaatsen van fotos kun je terecht op sites als imageshack etc.

Berichten: 2.035

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Het lijkt erop dat alleen de ring een soort "coating" heeft gehad. Dit heeft dan een paar honderd jaar in zout water gelegen en daarna sinds de afsluiting van de zuiderzee in zoet water.
een paar honderd jaar geleden waren er noch coatings, noch staal :oops:

De ring moet dus haast wel van ijzer zijn geweest..... en dan denken we dus weer aan wilco's cyanide-reactie!

Berichten: 1.122

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

seismosaurus schreef: Het lijkt erop dat alleen de ring een soort "coating" heeft gehad. Dit heeft dan een paar honderd jaar in zout water gelegen en daarna sinds de afsluiting van de zuiderzee in zoet water.
een paar honderd jaar geleden waren er noch coatings, noch staal :oops:

De ring moet dus haast wel van ijzer zijn geweest..... en dan denken we dus weer aan wilco's cyanide-reactie!
Van deze site:

"Tin hecht zich gemakkelijk aan ijzer en wordt daardoor vaak gebruikt als roestwerende coating". Aangezien het al in het jaar 3500 v. Chr. begruikt werd, kan dit dan niet de 'coating' zijn?

Dan hebben we een mooie combinatie van twee verhalen: een ijzeren ring met een coating van tin die langzaam weggesleten is. Waarbij op de ongecoate delen cyanide-producerende bacteriën hechtten..... (idee?)

Berichten: 2.035

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Hmz ja... dat is meer een soort veredelen, maar ok, je zou het strikt genomen een "coating" kunnen noemen... al is het iets anders dan wat we tegenwoordig onder "coating" verstaan :oops:

Je verhaal klinkt zeer aannemelijk.... waarbij opgemerkt kan worden dat in de diepzee naast veel bacterien ook veel exotische algensoorten voorkomen... dus ik weet niet op welke beestjes we ons geld moeten zetten 8-[

Berichten: 1.122

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

... dus ik weet niet op welke beestjes we ons geld moeten zetten :oops:
ehhh, snorkels?

Berichten: 2.035

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Snorkels waren zeker interessante beestjes, maar ik kan me niet herinneren dat die blauwzuur produceerden..... of was dat wat er uit die lijpe pijpjes kwam? :oops:

Berichten: 127

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Weet je zeker dat het wrak al meer dan 100 jaar oud is?

Als het namelijk een wat jonger wrak is, zijn er wat meer mogelijkheden om warmte vrij te krijgen bij contact met zuurstof. Ijzer en koper reageren niet snel genoeg om de jou beschreven warmte te produceren.

Tin lijkt me zowel voor de kleur als de warmte ontwikkeling niet van toepassing.

Jdeketel

Berichten: 2.035

Re: lichtblauwe corrosie of reactie

Tin lijkt me zowel voor de kleur als de warmte ontwikkeling niet van toepassing.
Het gaat er om dat de Tin het "kale" ijzer heel lang kan hebben beschermd, en er af komt op het moment dat de ring bloot wordt gelegd..... en zo het "verse" ijzer beschikbaar maakt voor een reactie :oops:

Reageer