Zeepbel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.122

Zeepbel

Onderstaande foto´s kwam ik tegen op het internet. Op deze site

Ik vind ze zelf buitengewoon mooi en goed gelukt. Erg interessant om te zien hoe een zeepbel `knapt´.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Zeepbel

Ik vind ze erg gaaf om te zien. Doet mij een beetje denken aan een filmpje dat ik laatst op google tegenkwam --> Filmpje.

Laatst heb ik pogingen gedaan om de bliksem op de foto te krijgen, camera op een statief, richten op een actief gedeelte van de bui en dan de sluiter lang open laten staan. Helaas heb ik een camera met rolletjes dus kon ik achteraf pas het resultaat zien: van de 15 foto's is er eentje waar de bliksem op te zien is :oops:

Nou ja, ik weet nu wat ik verkeerd heb gedaan. Nu maar wachten op een mooie onweersbui. 8-[

Berichten: 915

Re: Zeepbel

Ik fotografeer de bliksem m.b.v. een filmcamera, leve de uitvinder van frame-by-frame :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zeepbel

Nou ja, ik weet nu wat ik verkeerd heb gedaan. Nu maar wachten op een mooie onweersbui. 8-[
Wat heb je dan verkeerd gedaan?

Beste manier om het te doen met een analoge camera: koop speciaal voor dit doeleinde een langzame film (ISO 100/21 of zelfs ISO 50/18). Als je kan, eventueel een ND filter toepassen. Gebruik een klein diafragma (F/22 als je lens dat kan).

Met een beetje meten kan je uitkomen op sluitertijden van ca. 5 minuten. En verder is het dan geluk hebben :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Zeepbel

Die foto's van die zeepbel zijn inderdaad erg fraai. Tegenwoordig is dit trouwens vrij goed te doen. Zelf heb ik op mijn website wat foto's van een ontvlamming van een mix van twee stoffen (KIO4 en rode P), waarbij ik een filmpje nam met 60 frames per seconde:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...O4+P/index.html

Op een soortgelijke manier moet het ook wel mogelijk om het knappen van een zeepbel vast te leggen.

Max. resolutie die ik kan halen met mijn filmpjes is 640x480, maar het is een kwestie van tijd dat dit beter wordt, en 640x480 is al heel aardig. Probleem is nu eerder de bandbreedte om dergelijke filmpjes op Internet te plaatsen, voor mijn website gebruik ik veelal 320x200 om het nog enigszins hanteerbaar te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Zeepbel

Wat heb je dan verkeerd gedaan?
Het diafragma stond te ver open waardoor de lucht overbelicht was.

Verder werkte de bui niet altijd even goed mee, maar ja daar is weinig aan te doen. Helaas is er nog geen uitzicht op onweer in de nabije toekomst[ :oops: (]

Reageer