[scheikunde] Activiteit perazijnzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Activiteit perazijnzuur

Ik heb voor mijn stage de opdracht gekregen om Perazijnzuur te gaan analyseren.

Perazijnzuur is een waterige oplossing bestaande uit azijnzuur en waterstofperoxide.

Perazijnzuur wordt veelvuldig gebruikt als ontsmettingsmiddel maar heeft als nadeel z'n sterke geur en de langzame degradatie in CO2 + H2O + O2.

Nu moet ik bepalen of het mengsel dat we gebruiken om te onstmetten wel nog effectief /werkzaam genoeg is.

Mijn vraag is nu ten eerste. Enig idee hoe? Ik zal waarschijnlijk een redoxtitratie moeten uitvoeren. Moet ik rechtstreeks het perazijnzuur gaan zoeken of de degradatieproducten.

Ik zal dan hopelijk iets uitkomen hoe actief het nog wel is maar dan is het tweede probleem met wat vergelijk ik dat? Is het nog werkzaam genoeg? Ontsmet het nog wel genoeg?

Kan iemand mij op weg helpen?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Berichten: 127

Re: [scheikunde] Activiteit perazijnzuur

Een goede analyse zou ik niet direct weten. Het zal inderdaad een redoxtitratie moeten zijn. Jodometrisch zou wel moeten werken, denk ik.

De activiteit zou je kunnen testen door verschillende concentraties aan bacterien bloot te stellen. Deze dan op kweek zetten en kolonies tellen. Maar welllicht dat er op het forum die je er beter mee kunnen helpen.

iig veel succes er mee

Re: [scheikunde] Activiteit perazijnzuur

In de volgende link wordt het gebruik van perazijnzuur beschreven en wordt ook een getal genoemd voor de oxidatiecapaciteit dat een maat is voor de effectiviteit.

Misschien kunnen ze je wel op weg helpen als je om informatie vraagt over de bepaling van de oxidatiecapaciteit.

http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/d...erazijnzuur.htm

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Activiteit perazijnzuur

Hey

Dank je!!!

Ik heb vandaag dus jodometrisch via een redoxreactie de exacte hoeveelheid peroxiden in mijn staal kunnen gaan bepalen!!

En mijn resultaat klopt. Het is gedeeltelijk afgebroken maar er zitten nog steeds genoeg peroxiden in om effectief te kunnen ontsmetten!

Bedankt voor de hulp!!! :oops:

Ps inderdaad hoe effectief het nu precies werkt kan ik eventueel via bacteriologie doen!
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Reageer