Springen naar inhoud

[scheikunde] Eindwerkopdracht brouwerij

• Log in om te kunnen reageren

lotteke

lotteke

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 september 2006 - 14:25

Ik doe mijn stage in een brouwerij en heb als eindwerkopdracht dat ik een fictief labo moet opstellen.
Welke analyses kan je uitvoeren op het volledige bierproces?
Iemand die misschien een brouwerij kent waar ze een labo hebben?
Iemand tips?
Bedankt op voorbaat!

Vele groetjes lieselot
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2006 - 14:30

De analyses weet ik niet precies, maar wel hoe je zoiets aan moet pakken.
Probeer eens na te gaan wat er nou allemaal precies in bier zit. Probeer jezelf dan af te vragen, wat is hier nu relevant en wat niet. Ga dan testen zoeken voor de relevante dingen die je wilt gaan meten.

En zoals je zelf al zegt eens een kijkje/contact op gaan nemen. De Heineken fabriek is redelijk groot, als ze ergens analyses doen, dan is het daar wel gok ik.

Veranderd door Napoleon1981, 04 september 2006 - 14:30

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 07:00

Hoi Lotteke,

als vervent hobby brouwer kan ik je echt wel helpen.

Ik heb een hobbybrouwerij en ik werk in een lab. Is dat goed genoeg?

Om je vraag over de analyses te beantwoorden moet je eerst het brouwproces kennen. (meer info over het precieze brouwen www.hobbybrouwen.nl en dan zoeken naar cursus)

Voor bier heb je grondstoffen nodig. De grondstoffen voor een standaard bier zijn, water, mout, hop en gist. Je moet weten dat elke afwijking in de grondstof een andere smaak aan je bier geeft.

De analyses heb ik even per grondstof onderverdeeld
Water: welke hardheid? welke zuurgraad? welke mineralen? etc.
Mout: wat is het zetmeelgehalte? welke enzymen zijn hoe veel aanwezig? zijn er vervuilingen in de mout?
Hop: heel belangrijk welke % alpha-zuur is aanwezig (die geeft de bitterheid) welk type alpha-zuur is er (die bepaald o.a. de smaak)
Gist: hoeveel cellen zijn er? in hoeverre vergist de cellen de suikers? welke bijproducten geeft de gist?

Zo nu kan je voorlopig vooruit.

Vragen? roept u maar!!

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 17:51

hallo deze vraag is al een tijdje geleden maar ik wil graag nog even inhaken, wat voor soort hop raad je aan? :) ik ga namelijk ook bierbrouwen en doe het voor de 1e keer en wil het graag meteen perfect doen :oops:
Als mij jou zien ik vind mooi

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 18:46

Dat kies je helemaal zelf: hallerthau hop staat bekend als een "agressievere" hop, terwijl Saas-hop milder is.

Je kijkt naar het gehalte α-zuren (voor hallerthau bv 5 ŕ 7%) Hoe hoger; hoe bitterder je bier (=EBU-waarde).

Surf eens naar brouwvisie en download daar maar het programma, een echte aanrader!

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2007 - 13:35

kan iemand mij dan even uitleggen wat a-zuren precies zijn :oops: klinkt een beetje dom maja...
en waar zorgt het zetmeelgehalte in de mout precies voor? is dat van groot belang?
en dat kan je toch ook scheikundig aantonen wat het zetmeel gehalte is?

Veranderd door Rutger, 10 oktober 2007 - 13:59

Als mij jou zien ik vind mooi

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2007 - 15:41

kan iemand mij dan even uitleggen wat a-zuren precies zijn :oops: klinkt een beetje dom maja...
en waar zorgt het zetmeelgehalte in de mout precies voor? is dat van groot belang?

Dat zijn zowat de basisvragen van het brouwproces.

Eenvoudig beginnen: zetmeel ---amylase--> enkelvoudige suikers.
Suikers ---gist--> alcohol.

En alfa-zuren zijn zuren/esters/zuurderivaten in hop die je bier bitterder zullen maken én ze zullen dienen als bewaarmiddel. (Hop geeft ook eiwitten af die de schuimvorming zullen stimuleren).

Als je nog met veel vragen zit, vind je ongetwijfeld veel antwoorden via google.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures