vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

vitamine C

hallo,

voor een zelfstandig onderzoek over vitamine c zou ik graag zelf vitamine c willen maken

het heeft iets te maken met glucose en bepaalde enzymen... maar meer kan ik er niet over vinden 8-[

weet iemand misschien hoe je vitamine c zelf zou kunnen maken?

alvast bedankt! :oops:

esther

Berichten: 2.035

Re: vitamine C

De zogenaamde "Reichstein-Grussner synthese" vindt je hier -> klik.

Er schijnt ook een fermentatie-methode te zijn, maar die zal je even zelf op moeten zoeken :oops:

Berichten: 1.153

Re: vitamine C

Volgens mij gaf die fermentatie methode heel weinig Vit C als opbrengst. Maar het is alweer 9 jaar geleden dat ik die proef deed....

Berichten: 2.035

Re: vitamine C

volgens Wiki 60% opbrengst -> klik :oops:

Berichten: 2

Re: vitamine C

Ik heb iets gevonden om in 1 stap vitamine C te maken.

Alleen kan ik er niet uithalen hoe ik dat dan precies zou moeten doen...

Is er iemand die kan helpen??

De link waar ik dat gevonden heb is deze

Dankjewel!

Stéphanie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vitamine C

Wanneer je de pdf van het patent opent (view pdf images) dan vind je op de 3e pagina (in kolom 3) onder Example I de procedure voor de omzetting van sorbitol. Op de 3e pagina (kolom 4) in Example III staat dat je de procedure uit Example I ook kunt gebruiken voor de omzetting van glucose of sorbose of 2-keto-L-gulonic acid (KGA) in vitamine C.

In Example II variëren ze met de hoeveelheid NaOCl, en in Example IV laten ze zien dat de cobalt-katalysator kan worden hergebruikt, en dat er bij hergebruik steeds minder NaOCl nodig is.

Je kunt het proberen te reproduceren. Afbeelding

Berichten: 2

Re: vitamine C

En... zou dit te reproduceren (het vitamine C maken) zijn voor een middelbare scholier?

Ik hoop het,

In ieder geval al bedankt voor de informatie,

Stéphanie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vitamine C

De synthese lijkt me prima uitvoerbaar voor een middelbare scholier (wel eerst het voorschrift vertalen).

Succes!

Reageer