Springen naar inhoud

Polypropeen kraken

• Log in om te kunnen reageren

jaap-adriaan

jaap-adriaan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 10:28

Als ik het allemaal goed begrepen heb is het mogelijk de vloei te verbeteren door de viscositeit van PP te verlagen door de ketens te verkleinen. Mijn vraag is alleen, hoe kan dit dan? Heb op internet wel het één en ander over peroxide kunnen vinden, maar het is me niet duidelijk met welke hulpstoffen het nog meer mogelijk is de vloei van pp te verbeteren. Kan iemand me hiermee helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2006 - 14:41

:oops: Hallo,

Mij is niet helemaal duidelijk "waarom" je de vloei van PP wilt verbeteren (de viscositeit verlagen), want - door de PP-ketens te gaan verkorten (het "kraken") in kortere ketens, verander je ook de physische eigenschap(-pen) van je PP !?
Is mijn vermoeden juist, dat het in je vraag om "proces-techniek" handelt (-zekers niet mijn sterkste punt-) ?

Je kunt de viscositeit verlagen door:- de temperatuur te verhogen;- gebruik te maken van een oplosmiddel (-wanneer mogelijk of gewenst-) ...

Gegroet,
Martin

PS: (-voel je niet aangevallen, maar-) wat versta je eigenlijk onder "ketens verkleinen" ?

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 11:27

Je hebt chemlvl 3 maar blijkbaar wat kennis over polymerisatie. Dus probeer ik het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, met gebruik van enkele termen.

Polymerisatie bestaat uit enkele stappen:
Initiatie zorgt voor radicalen.
Een radicaal reageert met een monomeer,en het monomeer wordt dan zelf radicaal en kan weer met een monomeer reageren. Zo wordt het polymeer steeds langer tot het polymeerradicaal met een ander radicaal reageert (terminatie).

Door bij de reactie veel Initiatorradicalen te gebruiken zullen de polymeerradicalen eerder worden afgesloten door een ander radicaal. De keten blijft dan korter.

Jdeketel

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 21:28

Je kan ook een stof toevoegen die de polymerisatie stopt: een terminator; zuurstof wil weleens helpen... ook kan je ketens wat uniformer maken door het gebruik van een chain transfer agens. Dit alles tijdens de polymerisatie
Wanneer je het polymeer al hebt kan je het proberen te degraderen dpoor het langere tijd bij verhoogde temperatuur te laten liggen onder zuurstof, ozon of hoge intensiteit UV. Hierbij kan echter ook crosslinking optreden door crosslinkingsreacties op de tertaire H....

jaap-adriaan

jaap-adriaan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2006 - 13:30

Reden waarom ik dit wil weten, is dat ik een project op de hogeschool doe, waarbij materiaalmodificatie centraal ligt en niet zo zeer materiaalverbetering. Het gaat hier dus om het verbeteren van de vloei van PP, wat reeds in granulaatvorm aanwezig. Wel is er het een en ander aan informatie gevonden over waterstofperoxide. Wat de achterliggende theorie echter is, is me niet duidelijk geworden. Ik vroeg me af of jullie hier wat duidelijkheid over konden brengen. Dit is dus een andere vraag dan voorheen.

Veranderd door jaap-adriaan, 18 september 2006 - 13:30

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2006 - 14:08

Peroxides zullen wel radicalen vormen en de ketens aanvallen, maar dat zorgt er niet voor dat de ketens korter worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures