Grafiet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Grafiet

Al een tijdje barbecuën een vriend en ik op zinken emmers... we weten dat dit niet ècht verstandig is, maar het zink is al sinds de eerste minuten uit de emmer gedampt en wat overblijft is ijzer. Enfin... sinds we enige aanpassingen hebben gedaan, blijkt dit ijzer niet bestand tegen de temperaturen die we, na het braden der meegenomen stukken vlees, bereiken met behulp van een luchtpomp. Ik ben opzoek naar een beter materiaal, wat meer kan hebben... en ik vond grafiet wel een mooie vervanger...

Ik wil op dit forum vragen wat de 'experts' hierover te zeggen hebben... is dit verstandig/handig en waar haal ik voldoende massief grafiet, voor een leuk prijsje, vandaan (en alsjeblieft geen flauwekul over een boel potloden :oops: ) om een redelijke vuurpot/bbq te maken. Wat moet ik doen om grafiet aan te steken? (dit wil ik natuurlijk weten om het te voorkomen) en zitten er gezondheidsrisico's aan (al twijfel ik daar ten zeerste aan, dampen inademen was toch al geen hobby van me, het gaat me om de kwaliteit van het vlees)

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 915

Re: Grafiet

Grafiet is naar mijn bescheiden mening koolstof, brandt dit niet mee op?

Berichten: 173

Re: Grafiet

Nee grafiet is goed bestand tegen hoge temperaturen, diamant is ook gewoon koolstof, maar is toch redelijk innert :oops: . Gezondheidsrisico's zijn er niet echt lijkt me. Waar je het kan halen; geen idee, probeer de potloden fabriek eens, mss kun je wel een blok van kun kopen. Grafiet is btw wel behoorlijk zacht, mss dat het niet zo'n stevige bbq is.

Berichten: 915

Re: Grafiet

Diamanten branden toch ook op? Ze zijn niet verzekerd in een brandverzekering omdat iedereen kan zeggen dat "zijn diamanten" opgebrand zijn in een brand.

Berichten: 3

Re: Grafiet

Het was ook mijn bedoeling het grafiet enkel te gebruiken als bekleding van de vuurkamer. Wij gebruiken een flink stuk pijp waar we lucht doorheen pompen, naar de bodem van de BBQ. Dit roostert vlees, verwarmt de gasten (wij barbecuën het hele jaar door), verlicht het dorp en is bij tijd en wijlen levensgevaarlijk :oops:

De bekleding van grafiet moet voorkomen dat onze bbq smelt (in het geval van de zinken/ijzeren emmers), breekt of verglast (steen).

En inderdaad, het brandt niet zo snel... het deed het tijdens de tjernobyl ramp, maar goed, das een ander niveau van heetheid. Het kan zo'n 3000 graden Celsius verdragen naar ik meen. Al zal continue aanlevering van verse lucht niet meehelpen...

Re: Grafiet

Wat dacht je van een gietijzeren barbeque, stoken tot witheet.

Berichten: 2.035

Re: Grafiet

Diamanten branden toch ook op? Ze zijn niet verzekerd in een brandverzekering omdat iedereen kan zeggen dat "zijn diamanten" opgebrand zijn in een brand.
Ja, bij 800 °C, en onder continue toevoer van pure zuurstof.... ik weet niet of je dat haalt bij een typisch binnenbrandje 8-[

Grafiet lijkt me een goede inerte isolator (brand pas boven 400 °C in de aanwezigheid van veel zuurstof), maar hoe je daar je barbecue mee moet coaten? :oops:

Berichten: 3

Re: Grafiet

De betreffende, te coaten barbecue moet ook nog gemaakt worden... dus die bouw ik om het grafiet heen zeg maar...

Berichten: 318

Re: Grafiet

In de scouts bbq'en wij altijd op doorgesneden olievaten...

Die zijn ruim, en kunnen normaal gezien wel tegen de hitte...

Je kan ze zelf "tunen" door maar 1/4 er uit te snijden, of er een deksel op te maken, met schouwtje etc...

De vaten zijn meestal uit staal gemaakt (weet niet welke legering) maar kunnen wel tegen een stootje... Tenzij je natuurlijk een enorme hitte creëert... (en zo lijkt het er wel naar)

Reageer