analysemethoden polystyreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

analysemethoden polystyreen

Hallo,

Ik ben een verslag aan het schrijven over polystyreen. Nou wou ik in mijn verslag ook even vermelden welke karakterisatiemethoden er gebruikt kunnen worden. Ik dacht zelf aan NMR, IR en MS, maar heeft er iemand nog een idee? misschien UV/VIS, maar daar ben ik nog niet achter of dit wil, want heeft polystyreen wel een chromofoor en kan fluorescentie ook? Wordt polystyreen met GC-MG of met HPLC-MS geanalyseerd.

Ik hoop dat jullie wat vraagjes kunnen beantwoorden.

Bedankt!

Berichten: 181

Re: analysemethoden polystyreen

Hallo,

Polystyreen (PS) is ja het polymeer van styreen, dus:

(-CH(-ph)-CH2-)n (en 'n' is zeer groot) (ph = fenyl, -C6H5).

In zo'n geval zijn NMR en MS geen goede methoden om het te analyseren. Misschien vertelt IR nog iets over je PS (random, syn-taktisch, etc.), maar dat kan een polymeer-chemicus zekers beter vertellen.

Om de massa van het polystyreen te bepalen kun je, zoals bij andere hoogmoleculaire verbindingen (polymeren, peptiden), gebruik maken van SEC (size exclusion chromatography ~ gel-perforatie chrom.).

Verder dacht ik te weten, dat polymeren / kunststoffen toch meer naar fysische eigenschappen worden gekarakteriseerd.

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.035

Re: analysemethoden polystyreen

Ik heb zelf polystyreen geanalyseerd met o.m. DSC (differential Scanning Calorimetry), QELS (Quasi Elastic Light Scattering) en SEM (Scanning Electron Microscopy).....

UV/VIS doet inderdaad weinig want er zitten (behalve het geconjugeerde benzallyl-systeem) geen fluoroforen in PS! :oops:

Berichten: 161

Re: analysemethoden polystyreen

Viscositeitsmetingen/meltindex en DMA geven ook wel wat nuttige informatie

Berichten: 17

Re: analysemethoden polystyreen

Beetje laat misschien maar je kunt ook m.b.v. GPEC (gradient polymeer elutie chromatografie) je gehele polymeer uit elkaar 'trekken' en zo dus te weten komen welke stoffen er aan het proces zijn toegevoegd (denk hierbij aan mono-, di en trimeren maar ook oligomeren en andere additieven).

<Ik ben nog niet helemaal thuis in deze analysetechniek omdat ik die zelf moet gaan opzetten hier en dus naar info kwam zoeken :oops: >

Ik werk op dit moment op een bedrijf dat polystyreen produceert en bovengenoemde (eerdere reacties bedoel ik) technieken gebruiken wij inderdaad.

De viscositeit analyse is voor een groot deel vervangen door de GPC methode. Met beide technieken kan eigenlijk hetzelfde worden gemeten/berekend namelijk de molecuulgrootteverdeling en de gemiddelde molecuulmassa (als ik mij niet vergis). Succes met je verslag!

Berichten: 173

Re: analysemethoden polystyreen

MALDI-ToF-MS kan ook nog als het laagmoluculair is.

Reageer