Springen naar inhoud

PWS Waterzuivering

• Log in om te kunnen reageren

Jeroentjuhh88

Jeroentjuhh88

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2006 - 13:06

Hallo allemaal,

Een klasgenoot en ik willen, voor ons profielwerkstuk, het zuiveringsrendement van een rioolwaterzuivering bepalen. Om dit te kunnen doen willen we metingen aan het
ongezuiverde en aan het gezuiverde water.

We hebben al een aantal zinvolle metingen bedacht, maar misschien dat iemand hier er nog een kan bedenken. De experimenten die wij bedacht hebben zijn:
- bepalen O2-gehalte
- bepalen COD-waarde (Chemisch Zuurstof Verbruik)
(- bepalen BOD-waarde (Biologisch Zuurstof Verbuik)
- andere aanwezige stoffen dmv AAS en/of UV/VIS-spectroscopie

Weet iemand nog andere experimenten of een andere/betere manier om de aanwezige stoffen te bepalen dan AAS en UV/VIS?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :oops:

PS. Ik heb hier al eens een topic over geopend maar dat is al langer geleden...

Veranderd door Jorim, 25 september 2006 - 15:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2006 - 17:06

Andere verbindingen die vrij eenvoudig te bepalen zijn en iets zeggen over het zuiveringsrendement, zijn:
- stikstof (volgens Kjeldahl): koken met gec. zwavelzuur, destillatie, dan titratie of UV/VIS;
- als je de Kjeldahl niet kunt bepalen kun je het beperken tot ammonia (titratie of UV/VIS);
- nitraat (UV/VIS);
- zwevend stof (filtreren, filter vooraf wegen, na filtratie drogen en wegen);
- bezinkselvolume (heel eenvoudig te doen met het juiste glaswerk).

Jeroentjuhh88

Jeroentjuhh88

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2006 - 15:30

Het is misschien al een tijdje geleden maar we hebben uiteindelijk besloten om de volgende bepalingen te doen:
-Ptotaal
-Kjeldahl-stikstof
-CZV (Chemisch Zuurstof Verbruik)
-BZV5 (Biochemisch Zuurstof Verbruik)

We hebben hiervoor voorschriften gevonden op de site www.vito.be, maar deze zijn moeilijk uit voerbaar omdat ze
'te' nauwkeurig zijn. Nu vroegen wij ons af of het mogelijk is aan bepalde NEN-Normen (via Marjanne?) te komen, namelijk:
-NEN 6633
-NEN-EN 1899-1
-NEN-EN 1899-2
-NEN 5663
-NEN 6663

Alvast bedankt!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2006 - 17:26

Ik weet nergens van... 8-[ . Het is nl. officieel verboden om NEN-normen buiten het NEN om te verstrekken ;) .

Bovendien zijn ´onze´ NEN-normen ABSOLUUT niet minder exact dan voorschriften van het Belgische VITO :P .
Maar toegegeven, ik heb iemand wel pas geleden een keer geholpen door een verouderde NEN-norm (uit 1972) te sturen. Verouderd betekent in dit geval dat het een methode betreft die op een school nog een beetje uitvoerbaar is. ´Moderne´ NEN-normen gaan meestal uit van automatische en computergestuurde instrumenten, zoals auto-analyzers. Dat maakt de verouderde NEN-norm niet minder goed, maar wel minder bruikbaar in de moderne labs.

De normen die jullie voorstellen, zijn allemaal moderne normen. Ik mag die niet zomaar copiren en versturen. Bovendien vind ik dan ook de portokosten een beetje uit de hand lopen :oops: .
De genoemde normen zijn zonder meer te koop via het NEN, maar dan betaal je gemiddeld zo´n 35 euro per norm.
Ik raad jullie aan om eerst te kijken of de VITO-voorschriften qua apparatuur uitvoerbaar zijn. Verder moet je goed kijken welke handelingen en metingen echt noodzakelijk zijn voor de bepaling, en welke zijn ´over te slaan´. Vaak staan er kwaliteitsmetingen in, die je wellicht zou kunnen schrappen.
Als dat niet zo is, meld je dan nogmaals en dan kijken we verder hoe we dit kunnen oplossen. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures