Chemoluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Chemoluminescentie

Hallo,

ik doe mijn profielwerkstuk over chemoluminescentie, met als onderzoeksvraag; kan men een elektrochemische cel maken die door middel van een chemoluminescentiereactie ook licht produceert?

hiervoor wilden we of een reactie van luminol met waterstofperoxide met als katalysator cobalt of een reactie die plaatsvindt in een breeklichtje gebruiken. (omdat dat redoxreacties zijn)

mijn vraag nu is, is het noodzakelijk dat de beginstoffen met elkaar zijn gemengd om de chemoluminescentiereactie te laten verlopen of niet? en wat is de exacte reactie van een breeklichtje met de hoogste 'quantum yield' (lichtopbrengst)? (moeilijk om deze goed te kunnen vinden, laat staan in het nederlands)

Berichten: 2.035

Re: Chemoluminescentie

Zoek hier op het forum op "chemoluminescentie": 5 topics! :oops:

Zoek hier op het forum op "breeklichtjes": 7 topics! 8-[

Als je vragen in deze topics niet beantwoord worden, zullen we je graag alsnog verder helpen.....

Het vinden van Nederlandstalige links over chemie is trouwens inderdaad wat lastig.... Engels is nu eenmaal de voertaal ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemoluminescentie

Welkom op het chemieforum!

In deze topic vind je al heel wat info en ook het uitgeschreven mechanisme waarmee luminol het licht produceert. Waarschijnlijk heb je daar al wat aan.

Wat betreft de luminiscentie met een electrochemische cel denk ik dat je best wel succes zou kunnen hebben me de luminolreactie. Om de oxidatie van luminol electrochemisch plaats te laten vinden zou je wel de waterstofperoxide uit het normale luminol-recept weg moeten laten. Je verwacht dan lichtvorming aan de anode, waar de oxidatie plaatvindt (als het allemaal werkt).

Wat betreft het mengen van de componenten. Dat is niet strikt noodzakelijk, al moeten ze wel in dezelfde oplossing zitten. Wanneer de componenten niet goed gemengd zijn zul je een niet gelijkmatig verdeelde lichtvorming kunnen zien.

Re: Chemoluminescentie

Misschien was ik niet duidelijk genoeg: mijn eigenlijke idee was:

een eerste halfcel met dus de oplossing van H2O2 en een tweede halfcel met luminol (en toebehoren die er voor zorgen dat oxidatie mogelijk is), verbonden met elkaar met een zoutbrug en 2 platinaelektroden

maar nu het probleem:

de reactievergelijkingen in dit proces:
Oplossen van luminol in een basisch milieu:

C8H7N3O2 (s) + CO32- (aq) --> C8H5N3O22- (aq) + CO2 (g) + H2O (l)

Dan de reactie zelf:

C8H5N3O22- (aq) + H2O2 (aq) --> C8H5N3O2 (aq) + 2 OH- , vervolgens is de reactie waarschijnlijk:

2 OH- (aq) + H2O2 (aq) --> 2 H2O (l) + O22- (aq), de zuurstof atomen reageren dan weer met het luminol:

C8H5N3O2 (aq) + O22- (aq) --> C8H5N3O42- (aq) + N2 (g) + licht
Om luminol in zijn lichtuitzendende vorm te brengen, moet het 2 zuurstofatomen opnemen, die gebruikelijk dus van het H2O2 komt. Maar als H2O2 gescheiden zit van het luminol, hoe kan dit dan toch plaatsvinden?

Heeft iemand een oplossing?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Wees ook even zorgvuldig in je notatie, het is 'H2O2' en niet 'h2o2' :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.035

Re: Chemoluminescentie

Je hebt in ieder geval een "bron" voor actieve zuurstof nodig, anders zal de reactie nooit verlopen..... met het peroxide gescheiden van de Luminol kan je dus niet het peroxide als "bron" gebruiken. :oops:

Misschien d.m.v. een of andere electrochemische reactie die O22- ionen genereert? 8-[

Reageer