Meest voordelige hotpack

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Meest voordelige hotpack

Hallo iedereen,

ik zit met een dringende vraag. Ik ben namelijk bezig met een profielwerkstuk over de werking van hotpacks. Nu leek het mij wel interessant om als deelvraag een scheikundig onderwerp met een economisch aspect te pakken. Deze luidt: Bij het maken van een hotpack, wat is de voordeligste combinatie? Met andere woorden: welke kristallisatiereactie zorgt voor de meeste reactiewarmte, welke kristallisatiereactie houdt het langste aan...dus duurt het langste voordat de warmte is verloren, en welke stoffen zijn het goedkoopst voor de (massa)productie. Deze factoren vergelijkend, dan moet er toch een ideale combinatie zijn!! 8-[ Hoop dat jullie mij kunnen helpen. :oops: Andere informatie over de werking van hotpacks is ook altijd handig!!

Alvast bedankt,

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Meest voordelige hotpack

Alleen heel eenvoudige problemen hebben een eenduidige optimale oplossing. Voor heel veel problemen zijn conflicterende belangen. Zo is de mate van verwarming door een hotpack gecorreleerd met de reactiesnelheid, en de reactiesnelheid bepaalt ook gedeeltelijk de totale duur van de verwarming. Men moet dus kiezen voor een hogere temperatuur of een langere verwarming.

Om een goede optimalisatie uit te voeren moet je dus een goede wensfunctie verzinnen, en dan voor alle mogelijke kandidaten de functiewaarde uitrekenen. Aangezien jouw wensfunctie waarschijnlijk anders is dan die van anderen, krijg je een uniek antwoord en kun je dit dus niet opzoeken.

Berichten: 2.035

Re: Meest voordelige hotpack

Er zijn al wat topics op dit forum geweest over heat- en coldpacks, misschien staat daar wat bruikbaars tussen.... zoeken op het forum op "coldpack" en "heatpack" 8-[

Verder heeft Rob helemaal gelijk: er zijn teveel factoren om een eenvoudig model op te stellen..... je hebt chemische reacties nodig die niet te exotherm zijn, niet te lang en niet te kort duren, volledig reversibel zijn etc. etc. :oops:

Reageer