Springen naar inhoud

Alfa-halogenatie van Aldehyden en Ketonen

• Log in om te kunnen reageren

paulheijnen

paulheijnen

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 10:28

Hoi

In mijn boek staat een tekeningetje van een mechanisme van alfa-halogenatie. Opzich snap ik het netto-principe wel dat er een proton op de alfaplaats wordt vervangen door een halogeen. Alleen over het mechanisme heb ik wat vragen. Zie hier voor het mechanisme afgebeeld in het boek:

http://members.lycos...n/orgchemie.jpg

Nu die H-Br, kan dit ieder willekeurig zuur zijn, of moet dit het zuur zijn afgeleid van het halogeen? En dan worden beide keren de protonen opgenomen door een base, maar waar komt dan ineens op het einde dan weer die HBr vandaan?

Zou misschien iemand het mechanisme in woorden uit willen leggen zodat ik het hopelijk beter snap?

Groeten Paul

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 11:09

Beste Paul,

Men wil een halogeen (- meestal / eigenlijk alleen broom (Br) of jodium (I) -)op de alfa-positie van de carbonyl:

catalytische hoeveelheid:
HBr (zuur) --> H+ + Br- (base) 8-[

protoneren van je carbonyl:
-C(=O)-CH2- + H+ --> -C(=OH+)-CH2- <<->> -C+(-OH)-CH2-

deproteneren (alfa-H):
-C+(-OH)-CH2- <<->> -C(=OH+)-CH2- + Br- (base) --> C(-OH)=CH- + HBr

bromatie in de alfa-positie met Br2 (Br-Br):
-C(-OH)=CH- + Br-Br --> -C+(-OH)-CHBr- <<->> -C(=OH+-CHBr-) + Br- (nieuwe vrije bromide-ionen = base)

deproteneren van je product:
-C+(-OH)-CHBr- <<->> -C(=OH+)-CHBr + Br- --> -C(=O)-CHBr- + HBr (zuur)

(Vaak dienen ook vrije elektronen-paren van het oplosmiddel als base.)

Je kunt natuurlijk ook een ander 'zuur' gebruiken om de reactie te starten ...

Ik hoop bovenstaande helpt je verder ...

Gegroet,
Martin

PS: @Beryl - na die vele SUB's en SUP's is men wel --> :oops:

Veranderd door cipherIX, 08 september 2006 - 07:24

volkiedolke

volkiedolke

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2006 - 16:19

Het mechanisme staat hierboven al mooi in woorden uitgelegd.

Ik zou hier nog enkele kleine dingen aan willen toevoegen:

-Nee, je moet niet het analoge zuur hebben. Deze reactie is ook perfect mogelijk zonder zuur (lekker traag) of met een Lewis-zuur (dat niet altijd protonen heeft). Dat zuur katalyseert enkel de enolisatie en is verder niet nodig.

-Die HBr, dat is in dit geval gewoon je base. Als je HBr splitst in een proton en bromide, dan is dat bromide eigenlijk een zwakke base (geonjugeerde base word dat dan genoemd). Als je nu naar de reactie kijkt zie je dat er trouwens nog bromide bij wordt gemaakt, door de splitsing van broom. Zo blijft de hoeveelheid protonen in je reactiemengsel gelijk, wat een chemische noodzaak is. Zoals cipher al vertelde kan het oplosmiddel ook een proton opnemen. Dit moet je dan zien als allemaal evenwichten die afhangen van de basiciteit van het oplosmiddel of de geconjugeerde base.

Ps: nog iets kleins: De correcte term is bromering of halogenering. Bromatie of halogenatie is een verengelsing Geplaatste afbeelding . Soms vallen proffen daar wel eens over... (uit ervaring :oops: )
Poing

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2006 - 08:51

:oops: -tja- ... nu zijn het precies 10 jaar buitenland voor mij (-5jr. Duitsland, 2½jr. England en 2½jr. Oostenrijk-) ... ik kom soms al niet meer uit mijn (Nederlandse) woorden aan de telefoon (-wanneer ik met 'thuis' telefoneer-) ...

Gegroet,
Martin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures