Lindane (Lindaan)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Lindane (Lindaan)

Hallo,

Ik heb een vraag over Lindane (lindaan), C6 H6 Cl6. We hebben dat in oplossing gebracht om te testen, maar we zijn er achter gekomen dat het uit de oplossing "verdwijnt". We hebben het in bekerglazen staan om het vandaar uit op te zuigen. Het staat dus open en bloot. Wat ook opvalt is dat het na verloop van tijd steeds minder wordt, dus in het begin is er nog 80%, daarna 50% enz. Kan het zijn dat het misschien verdampt, ontleed, reageert ofzo? Het wordt bewaart in glazen of kunsstof bekerglazen. De concentratie is ongeveer 6.4 mg/l.

Hopelijk kan iemand me helpen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 448

Re: Lindane (Lindaan)

Waarin heb je het opgelost?

Berichten: 181

Re: Lindane (Lindaan)

Hallo,

Na een korte zoektocht in het internet wet ik nu:

"lindaan" is niet zeer vluchtig -en- lost ook bijna niet op in water ...

8-[ Dus - welk "oplosmiddel" gebruiken jullie ?

Gegroet,

Martin

PS: men kan :oops: "opzuigen" ook verkeert verstaan - ik raad het dus niet aan voor inwendig gebruik !

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Lindane (Lindaan)

Het is opgelost in water. Het is in zeer kleine hoveelheid oplosbaar in water. Weliswaar met veel moeite maar toch. Dit is onderzocht door het bedrijf dat de oplossing heeft gemaakt. Dus dat zit wel goed.

En het wordt opgezogen door een pomp en door een installatie geleid. :oops: dus niet voor inwendig gebruik 8-[
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 165

Re: Lindane (Lindaan)


Lindane is stable to light, air, heat, carbon dioxide, and strong

acids. Dehydrochlorination of the compound may occur in the presence

of alkali, or on prolonged exposure to heat, forming trichlorobenzenes

and hydrochloric acid.  Lindane is incompatible with strong bases and

powdered metals, such as iron, zinc, and aluminium.  It is also

incompatible with oxidizing agents and can undergo oxidation, when in

contact with ozone.
Bovendien zijn er nogal wat bacteriën die lindaan kunnen afbreken. Een deyhdrochlorinase bezitten als enzym is genoeg ... Meer over het metabolism van lindaan vind je in deze link:

http://www.headlice.org/lindane/health/tox.../metabolism.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Lindane (Lindaan)

ik weet uit ervaring met andere stoffen die ook voor ´een klein beetje´ in water oplossen dat je kunt proberen wat je wilt (schudden, roeren, ultrasoneren, verwarmen, enz.), maar je krijgt het niet opgelost, althans niet in de tijd die het menselijk geduld dit proces normaliter geeft.

De beste manier is nog om de stof in hoge concentratie op te lossen in aceton (lukt ook met lindaan) en dan met een spuit de benodigde hoeveelheid onder roeren in water spuiten (in het midden van het volume). Hier moet je een beetje aan rekenen om een optimale concentratie lindaan in aceton en heoveelheid in te spuiten aceton te bepalen. Die hoeveel aceton (met lindaan) moet niet meer zijn dan iets als 1 ml per liter water.

Ik heb het vaak geprobeerd met chloroform en dichloormethaan. Deze stoffen lossen ook een beetje op in water. Als je ze in water brengt en fiks roert dan zie je niets meer terug. Opgelost denk je. Maar als je na een dag monstertjes neemt bovenin, in het midden en onderin het water dan zie je dat de concentratie van boven naar beneden toeneemt. De stoffen zakken gewoon uit doordat ze een hogere s.d. dan water hebben.

Reageer