Springen naar inhoud

pH verhoging door natrium carbonaat

• Log in om te kunnen reageren

basss_CF

basss_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 17:47

Dames, heren,

Middelbare school scheikunde is inmiddels erg lang geleden, dus mijn zuur/base kennis is bedroevend ver weggezakt...

Ik gebruikt een 0.3 M natriumcarbonaat oplossing ( 0 aq) om een pH verhoging te bewerkstelligen. Nu is deze pot Na2CO3 (0 aq) inmiddels al een poosje open, en de pH verhoging is aanzienlijk lager dan ik verwachtte/ dan een dergelijke oplossing in het verleden teweeg bracht. Kan dit kloppen? Blootstelling aan de lucht doet het omzetten in 2NaHCO3 (een veel zwakkere base), afwegen van een zelfde gewicht (ter waarde van 0.3 M) uit deze niet meer verse pot leidt dan tot een oplossing met een lagere "basekracht" dan wanneer hetzelfde gewicht uit een verse pot wordt afgewogen.
Snijdt dit hout? :oops: Of is dit reaching?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 17:55

Het kan niet komen doordat en een ´H´ in de verbinding sluipt. Je houdt dan nl. Na+-ionen over die geen tegenion meer hebben.

Wat er aan de hand is, denk ik, is dat je ´0 aq´ niet meer geldt. Natriumcarbonaat is licht hygroscopisch en zal in de loop van de tijd (vooral als je het niet in een volkomen luchtdichte pot bewaart) water aantrekken. Ik weet niet exact hoeveel dit kan zijn en hoe snel dit gaat. Maar het effect is wel dat je denkt bijv. 10 g Na2CO3 af te wegen terwijl het misschien maar 6 gram is (de rest is de ´aq´-water, geabsorbeerd uit de lucht).
Bij een concentratie van 0,3 M zul je dat verschil zeker merken.

Veranderd door Marjanne, 07 september 2006 - 17:56

basss_CF

basss_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 18:09

De H sluipt er als volgt in leek me:

Na2CO3 +H2O +CO2 -> 2 NaHCO3

# Moderatoropmerking
biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door biochemiefreak, 07 september 2006 - 18:14

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures