[scheikunde] elektronenconfiguratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] elektronenconfiguratie

We moeten de elektronenconfiguratie via het vakjesdiagram van Na Au en As schrijven, nu heb ik geen idee van wat het vakjesdiagram is het staat ook nergens in het boek, de leerkracht had er iets van gezegd maar die kan niks uitleggen! Kan iemand mij helpen ?

Bedankt !

(ik weet wel dat er pijltjes ofzo in die vakjes moeten staan en ook dat het iets te maken heeft met spin-up en spin-down en de subniveaus van de schillen ofzoiets !)

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Het 'vakjesdiagram'.... hmm.

Er is voor zover ik weet maar een 'diagram' met vakjes die je kan gebruiken voor de electronenconfiguratie en dat is Het Periodiek Systeem. Kan het zijn dat je die zoekt? Het kan natuurlijk ook zijn dat je leraar zelf een diagram met vakjes heeft bedacht. Dán kan ik/we je er niet mee verder helpen.

Zie ook hier en hier voor meer uitleg.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Het vakjesdiagram is volgens mij de Lewisnotatie (spins worden weergegeven)

Is het met pijltjes dat je het moet voorstellen? 1s2 2s2 ...

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

epiphonix schreef: Het vakjesdiagram is volgens mij de Lewisnotatie (spins worden weergegeven)

Is het met pijltjes dat je het moet voorstellen? 1s2 2s2 ...
Huh? 8-[

Leg uit, want ik snap niet wat lewisnotatie/structuren met vakjes te maken hebben... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Dat is een tabel waarin staat:

1s

2s 2p

3s 3p 3d

enz.

s heeft 1 vakje, p 3 en d 5, in elk vakje kunnen maximaal 2 pijltjes.

EDIT: bedankt voor het linkje Napoleon1981 :oops:

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

dit misschien? Die tabel die dan vakjes zijn?

edit: naja fswd de link dan bij je verhaal :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Bedoelt de vraagsteller misschien dat hij de elektronenconfiguratie moet weergeven volgens het Molecular Orbital Theory?

zie: Introduction to molecular orbital theory

Berichten: 165

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Ik zal het proberen uitleggen in stappen:

1) je schrijft de vakjes op van je orbitalen en schrijft er de naam onder. Dan krijg je zoiets als dit:

1S 2S 2Px2Py2Pz 3S 3Px3Py3Pz ...

2) die vakjes vul je dan op met pijltjes volgens de opvulregels van orbitalen met laagste energie en rekening houdend met het verbod van Pauli (dus eerst 1S opvullen met 2 electronen met verschillende spin , dan 2S dan eerst 2P voor de helft vullen met electronen met zelfde spin, dan een 2de electron bij 2Px met tegengestelde spin, dan 2py ... , opgelet dat je eerst 4S volledig opvult en dan pas 3d [!] )

3) bekijk ook speciale gevallen waarbij je een electron kan laten overspringen van S naar P of van S naar D of ... om een half gevuld orbitaal te krijgen , want dit is stabieler...

Berichten: 5

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

K ik denk dat ik het snap, bedankt mensjes

maar nu ik die oef zit te maken, goud heeft wel veel elektronen dus veel vakjes mag ik dan de symbolische schrijfwijze en die met de vakjes combineren

dus een edelgas opschrijven en dan de vakjes die nog overblijven erbij schrijven ?

Berichten: 165

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

dat mag allemaal van ons, denk ik. Zolang als je het maar van je leraar mag :oops:

Berichten: 220

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Ik denk dat je bedoelt de orbitalen diagram die je opvult van 1s,2s,2p enz

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Let eens op de datum van dit topic..., het is al 1,5 jaar oud.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 220

Re: [scheikunde] elektronenconfiguratie

Ik denk dat je bedoelt de orbitalen diagram die je opvult van 1s,2s,2p enz
Mischien zit die nu nog met die vraag:P

Reageer