Genetische manipulatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 1

Genetische manipulatie

Ik doe mijn eindwerk dees jaar over genetische manipulatie en zou graag jullie mening over de genetische manipulatie van het eten (groenten en fruit vooral) wille weten.

xxx

annickske :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Genetische manipulatie

Ik denk dat er veel positiefs bereikt kan worden met genetische modificatie (ik vind 'manipulatie' zo negatief klinken), maar denk wel dat er goed op gelet moet worden wat de gevolgen zijn van een bepaalde modificatie (bijvoorbeeld resistentie van een graan tegen een bepaalde ziekte, wat is het gevolg in de verdere toekomst?).

Spelfouten in de opties vebeterd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie

Mijn mening komt overeen met die van beryllium; er zitte grote voordelen aan verbonden. Ook een goed voorbeeld is de verandering van genen in de papaya's zodat er resistentie tegen een papayarot virus ontstaat. Deze verbetering is echter door Greenpeace voor een deel tegengehouden waardoor er op Hawai vrijwel alle boeren die de papaya's teelden failliet zijn gegaan.

Het stukje is terug te vinden in een elsevier van 3 maanden terug ofzo.

Berichten: 165

Re: Genetische manipulatie

Ik heb een beetje moeite met stemmen omdat de mogelijke antwoorden niet echt toereikend zijn. Men weet nog niet veel van de effecten op het milieu of op het menselijke lichaam. Tot hier toe zijn er bij mijn weten geen of weinig schadelijke effecten bekend op de korte termijn. Er kunnen heel wat mensen mee geholpen worden en de toepassingen zijn vrijwel onbeperkt, maar de gevolgen zijn momenteel niet in te schatten.

Ikzelf ben voorstander van het gewoon uit te testen en nadien de gevolgen op te lossen als ze zich voordoen, maar heel wat anderen zullen natuurlijk die mogelijke gevolgen willen vermijden - zelfs al weten ze niet óf er problemen zullen zijn.

m.a.w. :

nuttig: ja

schadelijk: ??

Berichten: 181

Re: Genetische manipulatie

Ik heb een gedeelde mening:-

voorbeeld 1:

genetisch gemodificeerd mais wat in de woestijn groeit = super,

-maar- de producent van het mais heeft ook de genen voor voortplanting uit het DNA van de mais gehaald = slecht (-de meestal arme boeren in 'droge' gebieden, moet zo dus weer elk jaar nieuw zaad kopen;- wat weer duur is-)

voorbeeld 2:

de gemodificeerde tomaten kunnen nu ook met het herbicide 'X' behandelt worden, dus zullen niet sterven zoals het andere onkruid = :oops: goed voor de tomaten -&- goed voor de producent van het hebicide

Het 'gevaar' van gen-gemodificeerde planten, dieren (~ voedsel) wordt in mijn ogen overschat, hier zie ik geen problemen. Ik betwijfel echter of alle 'modificaties' de wereld verbeteren, of de posities van enkele producenten / firmas.

Gegroet,

Martin

PS: - mijn antwoord sluit wel niet geheel bij je 'directe vraag' aan, maar bekijk het in je 'eindwerk' toch ook even van de ethische zijde 8-[ -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Genetische manipulatie

Een groot nadeel van gewassen die resistent gemaakt zijn voor een bepaald herbicide is het grote succes ervan. Bijvoorbeeld de Monsato soja waarvoor in rap tempo grote hoeveelheden regenwoud worden gekapt.

Berichten: 2.399

Re: Genetische manipulatie

Ik heb geen mening gekozen, al vind ik neutraal beter op zijn plaats. Ik weet er teweinig van om er een goed onderbouwde mening over te kunnen geven. Het grote risico in mijn ogen is: "waar ligt het eind punt"? Voorbeelden die hier gegeven worden over mais etc, zijn opzich nog redelijk onschuldig in mijn ogen. Het genetisch manipuleren van mensen stuit mij echter wel zeer tegen de borst. We zijn er nog niet toe instaat, maar we zijn zeker de eerste stapjes aan het zetten. Dit was niet helemaal je vraag, maar je kan het standariseren en accepteren van genetisch gemanipuleerd voedsel zien in een groter geheel...

Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie

het kan ook worden gezien als 'de natuurlijke evolutie een beetje versnellen'.

Net als napoleon zegt; er moeten wel afspraken zijn tot hoe ver het kan gaan en er moet een zeer goede reden voor zijn.

Berichten: 165

Re: Genetische manipulatie

"natuurlijke evolutie versnellen is toch niet echt het geval ..." Of denk je dat de natuur er ooit in zal slagen om genen van dieren of bacteriën in planten te krijgen ???

Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie

Net zoals bacterien veranderen er continue genen zodat de organisme kan overleven op de aarde.

Het meest simpele en snelle geval is hierbij resistentie voor antibiotica bij bacteriën.

In feite zullen planten in de loop van de tijd vanzelf een aanpassing maken in hun genen zodat er meer overlevingskansen zijn.

De mens kan dit proces versnellen door middel van genetische modificatie.

Of de modificaties die de mens toepast juist zijn, is hierbij een andere vraag; er zal eerst een goed onderzoek verricht moeten worden of de aanpassingen wel een toegevoegde waarde hebben en of er geen gevaren voor het milieu zijn.

De natuurlijke evolutie versnellen stond ook tussen aanhalingstekens, want dit is uiteraard niet helemaal het geval.

Berichten: 106

Re: Genetische manipulatie

Ik zou wel de vraag duidelijker stellen, want nu lijkt het of de vraag heel algemeen is terwijl die specifiek op voeding is. hierdoor ontstaan dr denk ik problemen.

Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie

Hier wordt ook gevraagt naar de toepassingen in voedsel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Genetische manipulatie

"natuurlijke evolutie versnellen is toch niet echt het geval ..." Of denk je dat de natuur er ooit in zal slagen om genen van dieren of bacteriën in planten te krijgen ???
Genen van bacteriën? Jazeker, dat is hoogstwaarschijnlijk al verschillende malen gebeurd. Een belangrijk voorbeeld is de eukariotische cel, waarin het mitochondrion waarschijnlijk is ontstaan uit een symbiotische samenleving met een organisme dat deel is gaan uitmaken van de cel.

Re: Genetische manipulatie

Ik ben een voorstander van onderzoek naar GMO's (Genetic Modified Organism) en de toepassing ervan omdat het op veel terreinen veel nut zal hebben en ja ik ben er ook van overtuigd dat er ongelukken mee kunnen gebeuren en er allerlei problemen zullen zijn oa op ethisch en economisch vlak..

Het stopzetten van onderzoek en toepassing is een illusie, ik verwacht dat juist dan de risicovolle onderzoeken bijvoorbeeld voor militaire toepassingen toch wel doorgaan al zou het maar zijn om te kunnen inschatten wat anderen er mee kunnen en hoe je jezelf er tegen kunt beschermen, (denk maar aan gifgas en kernwapenonderzoek, beide toepassing zijn verboden)

Ik ben van mening dat het verbieden van onderzoek zinloos is als de theorie in principe bekend is omdat er altijd mensen zullen zijn die zelfs tegen alle verboden in er mee gaan expirementeren.

Berichten: 161

Re: Genetische manipulatie

Hoewel ik een voorstander ben van ALLE onderzoek heb ik toch licht TEGEN gestemd.

Als je weet dat die genetisch gemanipuleerde soya (door Santos) vooral bewerkt is om bestand te zijn tegen landbouwgif - zodat Santos de soyaboeren veel landbouwgif en de eigen soya kan verkopen - dan heb je dus TWEE redenen om geen GM soya te willen.

Net als met de meeste dingen is het genetisch manipuleren OP ZICH niet het probleem maar meer het DOEL er van en het RESULTAAT er van. Om het met uranium te vergelijken; je kunt het gebruiken om electriciteit mee op te wekken of bommen mee te maken (doel) maar het afval van kerncentrales vormt een risico (resultaat).

Gesloten