braken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

braken

als je moet braken, wat gebeurd er dan eigenlijk met de peristaltische bewegingen van je slokdarm? werken die tegen, werken ze mee (zijn ze dan op de een of andere manier omgedraaid) of werken ze gewoon niet?

ik vroeg mij ook af waarom cola (geen light) dan goed is om te drinken of is dit slechts een bijgeloof.

Soms komt het ook voor (zoals bij mij enkele dagen gelden) dat je bijvoorbeeld om 18 uur eet en snachts om 3 uur moet overgeven. maar is je eten dan niet allang verteerd?

graag reactie op deze vragen die mij al even bezighouden
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: braken

Volgens mij doet de slokdarm helemaal niks, maar gaat alleen maar de poort naar de maag open, waarna de maag samenknijpt. Dit voel je wel als je moet braken. Cola? BAH! Moet er niet aan denken! Slappe thee, om de zooi weer op gang te brengen, en rijstcrackers.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

mijn ouders geven ons toch steeds cola als we hebben moeten overgeven, ik weet echt niet of dat dat wel goed is. daarom dat ik het vraag
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: braken

mijn ouders geven ons toch steeds cola
Geen idee van de medische zin of onzin hiervan, Maar ik kan me voorstellen dat het de vieze smaak van braaksel snel uit je mond haalt, en dat is bij zieke kinderen heel wat waard...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

ik was ook enorm blij dat het de smaak van braaksel weg krijgt, maar dat kan naar mijn mening ook met cola light, maar toch mag geen light.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Re: braken

Ik neem aan dat dat cola-cverhaal iets te maken heeft met de hoge zuurtegraad van gewone cola. Wellicht dat het idee is dat daarmee de 'zuurspiegel' weer een beetje snel hersteld wordt na het uitbraken van al je maagzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: braken

cola dient voor maagpijn niet voor braken valgens mij.

Wat de peristaltiek betreft gebeurt deze omgekeerd dus helpt deze de brij naar boven. Waarom denk ik dit? Als de klep gewoon open gaat dan gebeurt er niets (tenzij je een karateka hebt die in je maag stampt) dus is er iets dat het voedsel naar omhoog brengt dus volgens mij de omgekeerde peristaltiek...

Berichten: 19

Re: braken

ja, volgens mij is het zo dat de beweging omgekeerd is, en juist tegen werkt!

en als reactie op de beginvraag: mij is ooit geleerd dat je lichaam er 8 uur over doet om het eten volledig te verteren. Dat zou inderdaad betekenen dat je om 3 uur snachts alles hebt verteerd, als je om 18.00 voor het laatst hebt gegeten

maar ergens klopt er daar dus iets niet, hahaha

lijkt me sterk dat je dan om 3 uur snachts nog kan braken..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

Wat de peristaltiek betreft gebeurt deze omgekeerd dus helpt deze de brij naar boven. Waarom denk ik dit? Als de klep gewoon open gaat dan gebeurt er niets (tenzij je een karateka hebt die in je maag stampt) dus is er iets dat het voedsel naar omhoog brengt dus volgens mij de omgekeerde peristaltiek...
er gebeurt wel iets, de braakreflex, het samentrekken van je middenrif dacht ik. je maag word verkleind en het braaksel gaat naar buiten.
en als reactie op de beginvraag: mij is ooit geleerd dat je lichaam er 8 uur over doet om het eten volledig te verteren. Dat zou inderdaad betekenen dat je om 3 uur snachts alles hebt verteerd, als je om 18.00 voor het laatst hebt gegeten
ik moet toch wel zeggen dat er nog bijna niets van eten uit mijn maag was. je zou toch denken dat er alleen nog maar resten zijn maar ik heb (naar schattin) evenveel uitgebraakt als ik 9 uur daarvoor had gegeten. dus moet het zijn dat je maag echt niets verteerd als je ziek bent.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: braken

sorry j hebt gelijk.

:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: braken

Ik denk dat je lichaam inderdaad vanwege de ziekte de vertering stopgezet heeft. Na enkele uren ging toe waarschijnlijk hetgeen er in je maag zat gisten of rotten, waarna er een braakreflex ontstond.

Normaalgesproken braak je vrij snel na het eten. Je kan overigens ook braken met een lege maag (heb ik wel eens gehad): dan braak je alleen wat gelige zure gal op, smaakt ontzettend smerig.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

dus eigenlijk kun je al genezen zijn als je moet braken? of doet de maag verder met de vertering van voedsel eens je genezen bent?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: braken

gelige zure gal , smaakt ontzettend smerig.
< kommaneukmodus > Ofwel een mengsel van maagzuur en (bittere) gal. < /kommaneukmodus >

Met wat er na de komma komt, ben ik het volledig eens.

(modus gekopieerd van Veertje, vind ik wel een goeie)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: braken

Na enkele uren ging toe waarschijnlijk hetgeen er in je maag zat gisten of rotten


gisten,rotten?! daar geloof ik dus hlemaal niks van.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: braken

Waarom niet, gast?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer