Springen naar inhoud

vorming van ijs

• Log in om te kunnen reageren

noeldubbeljoe

noeldubbeljoe

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 20:41

Stel dat een kleine hoeveelheid water zich in een gesloten omhulsel bevindt (zeer sterk staal). De kern van dit omhulsel is 100 % gevuld met water. Wat gebeurt er als het omhulsel in een diepvriescel komt.
Zal het water ijs worden (ik ga er van uit dat het stalen omhulsel niet kan barsten) of zal door de druk die uitgeoefend worden op het water dat door ijsvorming wil uitzetten, dit water gewoon niet vervriezen en dus in de diepvriestemperatuur boven of min. de 0 Celsius blijven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2006 - 20:57

Als je de zaak afkoelt van kamertemperatuur tot 4 graden Celcius zal het water veel sterker krimpen dan het staal, en zal er dus eerst waterdamp ontstaan. Bij 4 graden Celcius is het water minimaal in volume, maar het staal zal doorkrimpen; de damp zal verdwijnen. Of de damp voor het bereiken van 0 Celcius al compleet is kan ik even niet overzien. Daarna zal er een klein beetje ijs gevormd worden. Daardoor zal de damp gegarandeerd verdwijnen, en zal er druk worden opgebouwd. De evenwichtsdruk kan worden afgelezen in het fasendiagram van water. Hoeveel water er moet bevriezen om die evenwichtsdruk te bereiken ligt even buiten mijn bereik.

Het korte antwoord is dus: een gedeelte van het water zal bevriezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures