Calibratie pipet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Calibratie pipet

Hallo,

Ik ben bezig met de calibratie van een aantal pipetten. Zijn er standaard regels om te hanteren? en heeft iemand misschien een excel sheet voor de verwerking van de data?

Alvast bedankt,

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 873

Re: Calibratie pipet

Zijn het glazen pipetten of bv eppendorf systemen?

Wanneer de laatste dan kun je bij de leverancier opvragen hoe zij e.e.a calibreren. Hebben we hier ook gedaan maar er is wel wat aan gewijzigd. Zij zijn erg streng voor hun systemen (en wij tolereren een iets grotere fout).

Reken maar eens door wat de fout in je eindresultaat is als je uitgaat van de fout die je volgens hen mag maken. En stel zelf vast hoe nauwkeurig je resultaat moet zijn.

suc6

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Calibratie pipet

Sorry helemaal vergeten, het gaat hier om finnpipette van labsystems. Ik wil ze eenst controleren en vervolgens schoonmaken calibreren.
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Calibratie pipet

Heb toch wat weten te vinden hier maar graag toch jullie op en aanmerkingen wat betreft calibratie.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 873

Re: Calibratie pipet

We hebben daar een hele mooie procedure voor maar zoals gewoonlijk is dat beroepsgeheim (HAHA). spijt me, kan ik niet direct versturen.

Wat wel kan:

Vast volume pipetten,

5 x het volume pipetteren (water) en wegen opm een analytische balans. gemiddelde uitrekenen, moet tussen min en max grenzen liggen. Corrigeer evt voor temperatuur van water naar 20°C.

min en max waarden zijn afhankelijk van het volume.

hier de tabel die wij gebruiken voor vast volume pipetten.

Nominaal Volume Max. systematische Max. variatie coëfficiënt

afwijking, onjuistheid, onnauwkeurigheid

inaccuracy , imprecision

+/- µl +/- % +/- % +/-µl

1 µl 0.05 5.0 0.03 3.0

2 µl 0.06 3.0 0.05 2.5

5 µl 0.13 2.5 0.08 1.5

10 µl 0.2 2.0 0.1 1.0

20 µl 0.4 2.0 0.16 0.8

50 µl 0.75 1.5 0.3 0.6

100 µl 1.5 1.5 0.6 0.6

200 µl 3.0 1.5 0.8 0.4

500 µl 6.0 1.2 2.0 0.4

1000 µl 12.5 1.25 4.0 0.4

2000 µl 25 1.25 4.0 0.2

5000 µl 40 0.8 10.0 0.2

komt niet zo goed over zie ik, wil hem evt naar je mailen als Word bestand.

wil je even laten weten of je hiermee uit de voeten kunt?

groet gd

Re: Calibratie pipet

Wij controleren onze pipetten elke 3 maanden, waarbij we 3 maal een quicktest doen dwz 4 x pipetteren en 1 maal per jaar 10 x pipetteren.

De verstelbare pipetten controleren we op drie nivo's.

We hanteren net zo als drune134 normen voor mean value, imaccuracy en imprecision en ze zijn wat strenger.

Als de pipet afwijkt wordt die nagekeken en schoongemaakt door de labtechnicus en moet vervolgens met de 10 x procedure geijkt worden.

We werken met een speciaal voor pipetcalibratie aangeschafte software (picasso) en analytische balans (5 decimalen)

Berichten: 6

Re: Calibratie pipet

Voor iedereen die wil gaan kalibreren in een ISO9001, 17025 (aka Sterlab) of 10012 lab moet dit gebeuren volgens een internationale norm.

Er zijn NEN normen voor het pipetteren:

ISO 8655

ISO 4787

Kalibratie wordt uitgevoerd op 100%, 50% en 10% van het maximale volume van de pipet. Een 1000µl pipet dus op 1000, 500 en 100 µl.

Zelf rekenen met een Excelsheet is mogelijk echter hierbij hou je geen rekening met zaken als dichtheid en uitzetting van het glas of plastic (Duran, AR, ..), luchtdruk, temperatuur en nog wat andere zaken. Om het wat makkelijker te maken heet Brandt een softwarepakketje EASYCAL waarmee je volgens 8655 zelf kunt kalibreren. Er komen keurige rapportjes uitrollen waar de RVA tevreden mee is

Wil je wel zelf rekenen? even Googlen op "BRAND EASYCAL userguide" dan kun je een kalibratie SOP downloaden met de benodigde berekeningen en tabellen.

Berichten: 31

Re: Calibratie pipet

Wanneer mogelijk zoveel mogelijk de calibratie laten uitvoeren door de persoon die deze gebruikt.

Er zijn veel variabelen die per persoon verschillen zoals bijv de druk die men op de eerste weerstand uitoefend, snelheid van opzuigen, snelheid van bewegen van de pipet, snelheid van uitblazen en nog veel meer.

Je zult zien dat wanneer 2 verschillende personen een pipet calibreren er heel verschillende waarden worden gemeten en berekend.

Verder is het raadzaam om met gedemineraliseerd water te calibreren en natuurlijk een gecalibreerde balans.

Persoonlijk calibreer ik mijn eppendorf pipetten alleen op hun maximale volume omdat dit het enige volume is waar ik de pipet voor gebruik.

De maximale fout van de pipet is afhankelijk van de nauwkeurigheid waarop je hem gebruikt tenzij je aan eisen vast zit zoals ISO/Sterlab etc..

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Bart

PS, misschien beetje late reactie maar ik was zelf opzoek en kwam hier via google :D

Reageer