[scheikunde] biomoleculen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] biomoleculen

kan iemand mij een duidelijke omschrijving geven van biomoleculen?

we zijn bezig met een taak en hebben gezocht en krijgen allemaal antwoorden waar we niks mee kunnen. wat we nu hebben gevonden is "met biomoleculen bedoelt men grote moleculen die in levende wezens een belangrijke rol spelen"

we willen dit graag uitgebreid hebben

bvd.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] biomoleculen

Ik vind biomoleculen niet alleen grote moleculen hoor. Ik vind biomoleculen alles wat in een biologisch systeem gemaakt wordt, dit zijn ook kleine moleculen.

Maargoed onder de biologische macromoleculen kun je dus gaan zoeken naar proteines (eiwitten) en DNA, dit zijn eigenlijk wel de meest bekende. Tik de termen maar eens 1 voor 1 in google, dan rollen de goede sites er zo uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] biomoleculen

Napoleon1981 schreef: Ik vind biomoleculen niet alleen grote moleculen hoor. Ik vind biomoleculen alles wat in een biologisch systeem gemaakt wordt, dit zijn ook kleine moleculen.
Volgens mij is dat niet de algemeen geldende gedachte. Met biomoleculen wordt impliciet ook bedoeld dat dit molecuul een biologische functie moet hebben (niet slechts als substraat).

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] biomoleculen

Heeft een substraat dan geen biologische functie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] biomoleculen

Niet per se toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] biomoleculen

nee, niet per definitie. maar een hoop substraten hebben wel degelijk biologische functies. Bijvoorbeeld de Calcium/natrium pomp voor de energie verstrekking bij sport. Dit werkt met een enzym waar de Calcium ionen op werken als substraat maar zelf zorgen die ionen nog voor het evenwicht in dit pomp systeem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] biomoleculen

Maar je wilt niet zo ver gaan om calcium-ionen ook biomoleculen te noemen, toch?

Biomoleculen is natuurlijk een breed interpreteerbaar begrip, maar volgens mij worden hier altijd de grotere complexe moleculen (enzymen, DNA, RNA e.d.) mee bedoeld.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] biomoleculen

ik wist niet zo snel een ander voorbeeld uit mijn hoofd.... :oops:

Maar inderdaad biomoleculen zijn een breed begrip. Je kan er onderverstaan, alle moleculen die biologische functies hebben, maar ook alle moleculen in een organisme.

Ik ben het zeker met je eens dat eiwtten, enzymen, DNA, RNA etc zeker biomoleculen zijn. Maar sommige kleintjes zijn zeker ook biomoleculen.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] biomoleculen

Het geen wat ik bedoelde is dat het statement van nightshadow wat kort door de bocht was. Ik denk bij biomoleculen ook aan suikers (toch niet echt groot in mijn ogen) en bijvoorbeeld vrije aminozuren.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] biomoleculen

Als je de definitie van 'biomoleculen' op het internet zoekt dan kom je op definities waar ik mij goed in kan vinden:

Van deze site:

A biomolecule is a molecule that is involved in the maintenance and metabolic processes of living organisms. Biomolecules include carbohydrate, lipid, protein, water and nucleic acid.

En van deze site:

A biomolecule is a chemical compound that naturally occurs in living organisms. Biomolecules consist primarily of carbon and hydrogen, along with nitrogen, oxygen, phosphorus and sulfur. Other elements sometimes are incorporated but these are much less common.

Waarbij de zin "A biomolecule is a molecule that is involved in the maintenance and metabolic processes of living organisms" het nog het beste samen vat vind ik.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] biomoleculen

Dan kopieer het lijstje even van wikipedia

Small molecules:

-Lipid, Phospholipid, Glycolipid, Sterol

-Vitamin

-Hormone, Neurotransmitter

-Carbohydrate, Sugar

-Disaccharide

Monomers:

-Amino acid

-Nucleotide

-Phosphate

-Monosaccharide

Polymers:

-Peptide, Oligopeptide, Polypeptide, Protein

-Nucleic acid, i.e. DNA, RNA

-Oligosaccharide, Polysaccharide

Macromolecules:

-Prion

Dit is trouwens de duidelijke omschrijving waar je omvroeg denk ik. :oops:

BTW: neurotransmitters (en dan in speciaal dopamine), nog een heel mooi voorbeeld van zeer belangrijke kleine biomoleculen

Berichten: 181

Re: [scheikunde] biomoleculen

8-[ ... bij mij komt de hier (algemeen) gegeven omschrijving van "biomoleculen" over als :- wat (ongeveer) een eeuw geleden nog als "organisch" omschreven werd ...

@bteunissen :- Ik vind de beide omschrijving toch iets verschillen:
A biomolecule is a molecule that is involved in the maintenance and metabolic processes of living organisms. Biomolecules include carbohydrate, lipid, protein, water and nucleic acid.
-&-
A biomolecule is a chemical compound that naturally occurs in living organisms. Biomolecules consist primarily of carbon and hydrogen, along with nitrogen, oxygen, phosphorus and sulfur. Other elements sometimes are incorporated but these are much less common.
De bovenste omschrijft zelfs water, en zo ook alle zouten, als "biomoleculen". Terwijl de 2de het over "... a chemical compound that naturally occurs in living organisms ..." heeft, wat in mijn ogen water en de (anorganische) zouten weer uitsluit. :oops: - Zo heb ik zekers weer brandstof op het vuur gegooid, sorry !

Gegroet,

Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] biomoleculen

Als je het hebt over "a chemical compound that naturally occurs in living organisms" sluit dat wat mij betreft water en zouten niet uit, aangezien deze ook van nature deel uitmaken van een organisme. Dus in zoverre spreken die twee elkaar niet tegen.

Je kan natuurlijk ook een onderscheid maken tussen de "werkelijke" definitie van een biomolecuul (i.e., zoals Martin stelt, "a chemical compound that naturally occurs in living organisms") of de impliciete definitie (biomoleculen zijn in dat geval suikers, nucleinezuren, lipden, aminozuren) die voor de topictarter (Chemlevel 3, middelbare school?) bedoeld zal worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] biomoleculen

Zo heb ik zekers weer brandstof op het vuur gegooid, sorry !


Ach, die biochemici willen gewoon de verbindingen die van oudsher al (terecht) aan de organisch chemici toehoorden afpakken. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] biomoleculen

En een kleine uitbreiding: een biomolecuul is een molecuul dat uitsluitend voorkomt in levende organismen, of in materie die door levende organismen is gemaakt?

Reageer