Springen naar inhoud

Thalidomide

• Log in om te kunnen reageren

linda1608

linda1608

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2006 - 20:53

Hallo allemaal,

Ik moet voor een project van school een biologische syntheseroute zoeken van Thalidomide, ook wel bekend als softenon. Ik heb op google gezocht maar kan er niets vinden. Kan iemand mij hierbij helpen???

MVG Linda

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2006 - 23:28

Weet je zeker dat je niet op zoek bent naar de biosynthese-route die door Thalidomide wordt geblokt? (TNF-alfa biosynthese).
Ik weet het niet voor de volle 100% zeker, maar volgens mij is thalidomide geen natuurstof. Of bedoel je met biosynthese dat er een enzymatisch gekatalyseerde stap in de synthese moet zitten?

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 07:44

Hallo Linda,

Zoals reeds DrQuico meldt, vermoed ik ook, dat met "biologische synthese-route" bedoeld wordt:- de synthese van het 'juiste' (zuivere enantiomere) Thalidomide,- hoogstwaarschijnlijk één bepaalde synthese-stap in de gehele route.

Want R,S-Thalidomide, als 'racemaat', was de actieve verbinding in "Softenon®", maar één vorm (het 'S'-Thalidomide) was zeer schadelijk voor het nog ongeboren kind. 'Softenon-kinderen hadden vaak onderontwikkelde ledematen (armen, benen), wanneer zij die niet helemaal missen moesten. De andere vorm (het 'R'-Thalidomide) was de eigenlijk actieve verbinding ('medicijn = slaapmiddel').
Hedendaags wordt Thalidomide gebruikt tegen 'lepra' en reeds getest tegen bepaalde vormen van kanker ... :oops:

Gegroet,
Martin

--(Bewerking / Toevoeging)--

Thalidomide werd ontwikkeld door de Duitse firma "Chemie Grünenthal GmbH" en aldaar onder de naam "Contergan®" op de markt gebracht --> link: Thalidomid

Veranderd door cipherIX, 13 september 2006 - 08:42

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures