[scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Hallo,

Ik heb dit jaar voor het eerst chemie op school.

Nu moet ik in krant of weekblad artikels vinden die de positieve of negatieve aspecten van de chemie aantonen.

Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoelt wordt.

Kan iemand me hier raad in geven in wat artikels ik dit terug vind.

Van het internet mag het niet.

Misschien een stomme vraag maar ik ben ook maar een beginneling.

Alvast bedankt.

Groetjes Tasha

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Een goed voorbeeld is

Positief: de meeste medicijnen worden op de een of andere manier gesynthetiseerd.

Negatief: met diezelfde chemische kennis kunnen ook weer explosieven worden gemaakt als hulp bij aanslagen.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

... aansluitend op Jan's (FsWd) anwoord:

Negatief: het testen van 'mogelijke', nieuwe medicijnen op dieren, die nooit op de markt komen (preklinische testen).

Verdere 'negatieve' berichten zij talrijk in de krant, dan voornamelijk de chemische ongelukken. Of nu zeer actueel:- "het gift in Ivoorkust" ...

De 'positieve' berichten vind je voornamelijk in vakbladen (journals) over de nieuwste, of verbeterde, ontwikkelingen. Nu zekers zeer actueel:- "biobrandstoffen of nieuwe katalysatoren voor de motor, zodat het milieu verder ontzien wordt" ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 24

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Ik heb na jullie reacties artikels opgezocht.

Ik heb als positief : - Pil tegen allergieën op komst.

- Biochemicus krijgt eerste Paul Janssen Award.

Gentherapie? Is dit ook chemie?

Negatief: - Bomaanslag in Turkije.

- Kankerverwekkend gif stroomt naar atlantische oceaan na brand in chemisch fabriek.

Denken jullie dat dit goed is?

Berichten: 181

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Tasha,

Je bent op de goede weg, je zult zo in korte tijd vele artikelen vinden.

"Gentherapie" zou ik meer onder biochemisch plaatsen.

Gegroet,

Martin

(ps: een beetje ver gezocht - eerder in de economische hoek, maar ... kan men niet ook de beurspagina's gebruiken: de vallende koers van een chemisch/farmaceutisch bedrijf = negatief voor de aandeelhouder, maar positief/goed voor de koper; een stijgende koers = positief voor aandelhouder, slecht voor de koper)

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Het is een tamelijk ingewikkelde vraagstelling maar je zou op google eens chemie en imago moeten ingeven dan krijg je een beeld over welk soort artikelen het kan gaan en om welke problematiek.

Gentherapie zou ik wel onder chemie willen vangen omdat het bij meeste mensen een link met de chemie oproept.

Een bomaanslag zou ik niet als een aspect van de chemie willen zien omdat de meeste mensen hierbij geen link leggen met de achterliggende chemie.

Een aantal onderwerpen die bij de meeste mensen wel een gevoel van chemie oproepen.

Doping in de sport

Hormonen in de bioindustrie

Milieuvervuiling

Vergiftigingen

Berichten: 24

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Ik bedank jullie allemaal voor jullie hulp. Ik ben hier goed mee vooruit geholpen.

Berichten: 161

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

8-[ Dankzij de (industriele) chemie kunnen we kunstmest maken, zonder kunstmest zouden we waarschijnlijk niet genoeg levensmiddelen kunnen verbouwen voor de - nog steeds toenemende - bevolking.

;) Anderzijds zijn chemische producten potentieel gevaarlijk; de bomaanslag in Oklahoma werd uitgevoerd een vrachtwagentje met chemicalien gevuld, voornamelijk ...... kunstmest!

Tja :oops: ik vind het altijd leuk om als er oom een voor en nadeel gevraagd wordt van een groter iets een voorbeeld te pakken van beide aspecten van één element

Berichten: 161

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

cipherIX schreef: ... aansluitend op Jan's (FsWd) anwoord:

Negatief: het testen van 'mogelijke', nieuwe medicijnen op dieren, die nooit op de markt komen (preklinische testen).

Verdere 'negatieve' berichten zij talrijk in de krant, dan voornamelijk de chemische ongelukken. Of nu zeer actueel:- "het gift in Ivoorkust" ...

De 'positieve' berichten vind je voornamelijk in vakbladen (journals) over de nieuwste, of verbeterde, ontwikkelingen. Nu zekers zeer actueel:- "biobrandstoffen of nieuwe katalysatoren voor de motor, zodat het milieu verder ontzien wordt" ...

Gegroet,

Martin
Beste Cipher,

mag ik er even op wijzen dat dat hele biodiesel idee ook een keerzijde heeft?

Biodiesel wordt gemaakt van biomassa, je mag ervan uitgaan dat die biomassa afkomstig is uit de landbouw (vooral, je kunt ook restproducten uit de houtverwerkende industrie gebruiken - lignosulfonaat uit de papierindustrie).

Dat betekent dat biodiesel ten koste gaat van de productie van andere landbouwgoederen, LEVENSMIDDELEN dus, en dát lijkt nme niet echt acceptabel in deze tijd waarin er dagelijks mensen door ondervoeding sterven. Afbeelding

Berichten: 165

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Adriaan: het hele wereldvoedselprobleem is niet zozeer een tekort aan voedsel maar wel de oneerlijke verdeling hiervan tussen noord en zuid. Er is ruim voldoende plaats om biodieselgrondstoffen te verbouwen en de hele wereld tegelijk eten te geven.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Het voedsel/biodiesel probleem is er niet enkel één van beschikbare oppervlakte, maar ook van bruikbare oppervlakte. Zo is er in vlaanderen te weinig oppervlakte beschikbaar om onszelf van voldoende biodiesel te voorzien en is er in andere delen van de wereld geen geschikte bodem of te weinig water om gewassen te telen die een aanvaardbare biodiesel opbrengst kunnen geven.

Bovendien is de productie van biodiesel ook vrij belastend voor het milieu (homogene katalyse met zuren of basen en methanol)...

On topic dan: op www.fedichem.be vind je onder publicaties een heleboel informatie over positieve toepassingen van de chemie, van kunststoffen over duurzaam bouwen tot ruimtevaart.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Niet alles van de plant wordt er gebruikt hoor, een deel kan nl als veevoeder worden verwerkt, verder geef je aan: homogene katalyse. De katalysator kan deels worden teruggewonnen, het resterende deel komt in de auto terecht, waar het net zoals gewone diesel omgezet wordt in verbrandingsproducten. Er ontstaat nog altijd koolstofdioxide, water, stik- en zwaveloxiden.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Wat dacht je van Einstein? Is het niet geweldig dat je uit energie massa kan maken en andersom? Tegenpool is dan weer de atoombom, waarvan hij de plannen verkocht aan "Amerika" om ervoor te zorgen dat "Duitsland" zijn wapen niet als eerste zou gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Persoonlijk vind ik kernsplijting meer vallen onder fysica dan chemie hoor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 915

Re: [scheikunde] positieve en negatieve aspecten van de chemie.

Een fysicochemist zal er een aardig kluifje aan hebben :oops:

Reageer