[Chemie] Elektrolyse van water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[Chemie] Elektrolyse van water

Ik had graag wat informatie gehad over electrolyse van water.

Mijn klasgenoot en ik zijn leerling aan het Vrij Technisch Instuut Kortrijk waar we Industriële Wetenschappen volgen in het zesde jaar. Dit jaar kregen we voor het eerst te maken met een Geïntegreerde Proef (GIP).

We hadden de keuze uit een paar onderwerpen, en ons oog viel meteen op 'Electrolyse van water' wat ons wel een leuk onderwerp leek.

Wij zullen dus de invloeden bekijken van temperatuur, stroom en spanning bij deze electrolyse. We zullen al onze gebruikte toestellen volledig bespreken, een 50 tal proefen doen en al onze gegevens statistisch verwerken en daaruit besluiten trekken en alles dan nog verder uitwerken. Dit moet dan allemaal voor een jury komen, maar dit is maar voor het eind van het jaar.

Nu hadden we graag veel informatie gehad over electrolyse van water (en misschien electrolyse in het algemeen) en alles wat daar rond staat (ik denk aan de apparatuur, tips, ...) Ook eventuele tips of raad van iemand die het al eens gedaan heeft zou wel welkom zijn.

Hopelijk kunnen julllie ons helpen om onze GIP nog ferm uit te breiden en ons nog meer informatie door te geven.

Alvast bedankt op voorhand.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

Elektrolyse is een chemisch proces waarbij een reactie wordt uitgevoerd door een elektrische stroom.

Bij de elektrolyse van water wordt water geoxideerd aan de anode en gereduceerd aan de kathode (positief) in een Hoffman apparaat (kan je zelf maken denk ik).

Voor betere geleiding van de stroom kan je altijd nog wat zouten in het water kieperen.

PS: Misschien post ja dit beter bij Chemie, dan krijg je denk ik meer antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

Misschien post ja dit beter bij Chemie, dan krijg je denk ik meer antwoorden.
Helemaal niet: huiswerk bij huiswerk en niet huiswerk vragen over scheikunde bij scheikunde.

Er is heel erg veel informatie op het net en in de bibliotheek te vinden over de electrolyse van water. Dit forum is meer geschikt om antwoorden op specifieke vragen die je niet kan vinden te krijgen. Ik denk dat je daarom beter kan beginnen met je in te lezen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 21

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

We hebben ondertussen al héél wat informatie gevonden over elektrolyse van water. Maar we blijven zowat vastzitten rond het toestel van Hoffman. We vinden er maar weinig informatie over, dus moest iemand nuttige informatie hebben of iets weten over een fabrikant van zo'n toestel, dat zou dit zeer nuttig zijn.

Bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

Het toestel van Hoffman is zeer eenvoudig. Aan de kathode ontstaat waterstof en aan de anode onstaat zuurstof. De verhouding hiervan is precies 2:1 (water bestaat uit 2 waterstof en 1 zuurstof atoom, ring a bell?)

meer is er eigenlijk niet over te vertellen.

misschien dat je ook eens hier kan kijken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

Ja inderdaad, dat hadden we ook al maar we vonden het nogal weinig.

Maar meer zal er idd niet over te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Chemie] Elektrolyse van water

Er is gewoon niet meer over te vertellen. Het toestel van Hoffman is dan ook zeer simpel in ontwerp, dit maakt hem des te practischer.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer