[scheikunde] Kooksteentjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Kooksteentjes

Ik heb binnenkort een practicum op school Afbeelding , ik heb nog een paar vragen waar ik het antwoord echt niet op weet. Hopelijk kan iemand mij hier helpen:

1. Van welk reactietype is de vorming van een ester uit een organisch zuur en een alcohol?

2. Waarvoor dienen kooksteentjes en hoe doen ze hun werk?

Alvast bedankt!!!

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

1 condensatie

2 kooksteentjes dienen ervoor om kookvertraging tegen te gaan en functioneren door miniscule gasbelletjes af te staan waardoorj de vloeistof makkelijker in staat is in de dampvorm over te gaan.

Als je ze lang gebruikt in een vloeistof worden ze onwerkzaam doordat alle gassen eruit verdreven zijn. Goed drogen en je kunt ze opnieuw gebruiken

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

Bedankt! :oops: Kan tevens iemand mij zeggen op welk principe de bepaling berustvan de K waarde bij de evenwichtsreactie van azijnzuur en ethanol?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

De normale definitie van de K-waarde is: (product van de reactieproductenrespectievelijke coefficienten)/(product van de beginstoffenrespectievelijke coefficienten)

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

Gerard schreef:kooksteentjes dienen ervoor om kookvertraging tegen te gaan en functioneren door miniscule gasbelletjes af te staan  waardoor de vloeistof makkelijker in staat is in de dampvorm over te gaan.
Gerard dit ben ik niet met je eens .... het effect is mijns inziens meer dat de "oneffenheid" van de kooksteentjes punten vormt waarop het koken makkelijker plaatsvindt.

Een zeer zuivere vloeistof is tot over het kookpunt te verhitten als je dat heel gelijkmatig doet, je verstoort dus als het ware die gelijkmatigheid. Het zelfde zie je in een glas bier of champagne; koolzuur belletjes worden niet gelijkmatig door heel het glas gevormd (uit het opgeloste koolzuur) maar vooral op bepaalde plaatsen op het glas (plaatsen die voor het blote oog meestal niet anders dan andere zijn).

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

Een zeer zuivere vloeistof is tot over het kookpunt te verhitten als je dat heel gelijkmatig doet, je verstoort dus als het ware die gelijkmatigheid


Het zal je niet lukken om kookvertraging te realiseren als je kooksteentjes aan de vloeistof toevoegt, alleen als je ze telkens bijv. in een waterbad opnieuw gebruikt zal op een gegeven ogenblik weer kookvertraging optreden.

(toevoeging : dit mij uit de praktijk bekende fenomeen sluit m.i. uit dat de oneffenheden op zich de kookvertraging verhinderen)

In mijn opvatting zorgt de oneffenheid (groot oppervlak met zeer kleine holtes) ervoor dat er heel lang miniscule gasbelletjes in de kooksteentjes aanwezig blijven.

Ik ruil mijn opvatting graag in voor een andere die op bewijzen is gebaseerd in plaats van verklaringen van van waarnemingen.

Berichten: 165

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

dus volgens de theorie van Gerard zal een kooksteentje waardeloos worden bij heel lang doorkoken, want alle lucht zal uit de holtes zijn.

Je zou het natuurlijk kunnen proberen, maar ik vrees toch dat die theorie niet klopt. Of beter: het zal alleszins niet de lucht zijn uit de kleine holtes die blijft ontsnappen (in het begin natuurlijk wel, maar dat heeft volgens mij niet echt zo een grote invloed dat het koken plots veel beter zal gaan)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kooksteentjes

Ik kan het niet bewijzen, maar heb zelf ook de indruk dat het om de oneffenheden gaat en minder om in holtetjes aanwezig gas.

Hoe zit het anders met glasparels, die wij overigens veel liever gebruiken dan kooksteentjes?

Glasparels zijn vrijwel inert. Kooksteentjes nemen nogal eens de kleur van het extract (in ons geval) aan.

Edit: typfoutje verwijderd.

Reageer