Batterij van Bagdad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Batterij van Bagdad

Voor een project op school moeten wij een batterij van Bagdad zo accuraat mogelijk nabouwen. Alleen zijn er nog twijfels over hoe we hem het beste in elkaar kunnen zetten.

De batterij bestaat uit een aardewerk pot, met een ijzerstaaf erin die omringd wordt door een kopere buis (omringd en dus niet tegenaan), er zit een electrolyt oplossing in die waarschijnlijk azijnzuur is.

Als iemand van jullie tips heeft, hartstikke bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Batterij van Bagdad

Leuk project !

Ik had er nog nooit van gehoord, tot deze post. Als je googlet op 'batterij Bagdad' vind je best veel webstekken. Maar aan info kan ik niet meer vinden dan wat je al weet. Behalve misschien dat er op de pot een asfaltplug zat waar de ijzeren staaf en koper buis doorheen staken. Alleszins aannemelijk met al die olie in de grond.

Ik vond dat voor de electrolyt waarschijnlijk azijn of wijn werd gebruikt. Azijn lijkt me iets aannemelijker, maar misschien was het wel verzuurde wijn, dus wijnazijn.

Succes met je project ! :oops:

Berichten: 161

Re: Batterij van Bagdad

Neem een GEGLAZUURDE pot anders zal je electroliet kunnen weglekken en (als het een zuur is) je pot ook aantasten. Gebruik een of ander vulmiddel (geglazuurde aardewerk korrels?) om de onderdelen op hun plaats te houden (ruimte tussen ijzerstaaf en koperen buisbeetje aandrukken, in de pot plaatsen en die ten dele ook vullen, dan het electroliet er voorzichtig in gieten).

Zorg ervoor dat je aansluitingen op de electroden boven het electroliet blijven, door het potentiaalverschil (koperen draden naar ik aanneem, en een ijzeren staaf hé) kan je op de aansluiting anders een probleempje krijgen.

Reageer