[scheikunde] Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Reactievergelijking

Kan iemand mij aub. de kloppende reactievergelijking geven van:

azijnzuuranhydride + ethanol --> ethylacetaat + ???????????

C4H6O3 + C2H6O --> C4H8O2 ???????????

Ik zou graag willen weten wat er naast ethylacetaat nog bij deze reactie ontstaat. Tevens is het mij niet gelukt om hem kloppend te maken.

Alvast bedankt Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Als je azijnzuuranhydride laat reageren met water ('waterstofhydroxide'), dan krijg je twee moleculen azijnzuur ('waterstofacetaat').

Als je azijnzuuranhydride laat reageren met ethanol ('ethylhydroxide'), dan krijg je ethylacetaat en ?

:oops:

Berichten: 183

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Eens kijken of ik kan helpen ...

een anhydride + primair alcohol -> ester + "carbonzuur"

Kan je nu verder ??

edit: te laat ... , ook even het antwoord gemaskeerd

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Nee ik snap het nog steeds niet sorry :oops:

ik heb nu:

C4H6O3 + C2H5OH --> C4H8O2 + (carbonzuur)

Maar wat voor carbonzuur ontstaat er dan? Ik weet namelijk ook de juiste getalletjes voor de verschillende stoffen nog niet.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

CH3-CO-O-CO+CH3 (= zuuranhydride) + CH3-CH2-OH (= alcohol) --> CH3-CO-O-CH2-CH3 (= ester) + C2H4O2 (= nu welk carbonzuur?) ...

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Hartelijk dank allemaal, Afbeelding hier kan een slotje op.. :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: op dit forum worden topics niet afgesloten tenzij de onderwerpen taboe zijn</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer