Eiwit vouwen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Eiwit vouwen

Heyhey

Ik had een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Wat is de hoofdoorzaak van de eiwitvouwing nou precies en wat werkt het juist tegen?

En als je een ei kookt dan wordt het eiwit ontvouwen, maar is er ook sprake van oplossen/neerslaan en wat zijn de interacties binnen een eiwit molecuul of tussen 2 of meer eiwit moleculen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eiwit vouwen

Hoi, als je deze vraag kunt beantwoorden krijg je waarschijnlijk in drie opeenvolgende jaren een Nobelprijs!

Er zijn experimenten gedaan waarin is aangetoond dat sommige eiwitten helemaal vanzelf goed opvouwen. Er zijn ook eiwitten bekend die niet zelf kunnen vouwen maar hulp nodig hebben van speciale hulpvouweiwitten, de zogenaamde chaperones.

Denatureren van een ei is meer dan alleen het ontvouwen van de eiwitten. Er gaan dan ook dingen irreversibel stuk.

Interacties tussen eiwitmoleculen en binnenin een eiwitmolecuul verschillen niet zo veel van andere moleculen: het gaat om Van der Waals contacten en ladingsinteracties (partiële ladingen, dipolen en geïnduceerde dipolen) zoals waterstofbruggen.

Berichten: 740

Re: Eiwit vouwen

als je meer info wilt over de eiwitten die eiwitten vouwen kun je ook zoeken naar de heat shock proteins

Berichten: 704

Re: Eiwit vouwen

als je meer info wilt over de eiwitten die eiwitten vouwen kun je ook zoeken naar de heat shock proteins
dat zijn chaperone eiwitten :oops:

Berichten: 740

Re: Eiwit vouwen

idd, maar HSP's geven meer zoekhits :oops:

Reageer