Nitraatbepaling grondwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Nitraatbepaling grondwater

Hallo Chemievrienden,

Voor school moeten wij een practicum scheikunde bedenken en uitvoeren. Ons onderwerp is goedgekeurd en het plan is om het nitraatgehalte in grondwater te bepalen. Dit willen we doen met behulp van natriumsalicylaat, geconcentreerd zwavelzuur en natronloog. We weten alleen niet hoe we de werkwijze moeten opstellen.

Zouden jullie ons hiermee willen helpen?

Bij voorbaat dank,

Dennis Seesing & Richard ten Brink

VWO6 RietveldLyceum :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Nitraatbepaling grondwater

Er is een NEN-norm voor deze bepaling: NEN-ISO 7890-3. Er zal gegarandeerd ook nog wel een oudere NEN-norm voor deze werkwijze zijn (NEN 6440?).

Als je hier niet aan kunt komen, dan wil ik de hoofdlijnen (hoeveelheden, methode, enz.) wel opzoeken en hier geven. Maar ik ben pas maandag weer op mijn werk, dus ik kan dit pas maandagavond doen. Misschien dat iemand anders je kan helpen, anders lees ik het wel.

Berichten: 4

Re: Nitraatbepaling grondwater

oke alvast bedankt, ik zal even kijken of we hier aan kunnen komen.. Ons grootste probleem is inderdaad de hoeveelheden waarmee deze reactie dient uitgevoerd te worden en of er bijvoorbeeld met een overmaat van natriumsalicylaat mag worden gewerkt...

laat wel even weten of we het hebben kunnen vinden ..

bedankt,

Berichten: 4

Re: Nitraatbepaling grondwater

Het is ons niet gelukt aan de NEN-norm te komen, je zou ons ontzettend helpen als je het kan kopieren. bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Nitraatbepaling grondwater

Ik wil die norm voor je (jullie) copiëren.

Het makkelijkste is als ik hem dan kan opsturen. Zou je je schooladres naar me kunnen mailen?

Marjanne

Berichten: 4

Re: Nitraatbepaling grondwater

Het adres is:

[hier stond het adres]

Alvast bedankt! Afbeelding

Groeten Richard en Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Nitraatbepaling grondwater

Ik zal een copie sturen.

Succes met je proef!

Marjanne

Reageer