Springen naar inhoud

KOW omrekenen

• Log in om te kunnen reageren

Rickkie

Rickkie

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 15:08

Hallo dames/heren!!!
Ik zit met een probleempje :oops: :
voor een project heb ik de oplosbaarheden van BTEX (benzeen, tolueen, ethylbenzeen en de xylenen) in pentaan nodig om de Kv(pentaan/water) uit te rekenen.
Nou is het vinden van de KOW op internet simpel, alleen het vinden van de omrekentabellen die ervan zouden moeten bestaan (volgens wikepedia) niet echt...
Heeft iemand misschien een idee?
Alvast bedankt,
Rick

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2006 - 16:21

Ik kan me niet voorstellen dat er omrekeningstabellen bestaan van de Kow naar de Kv in andere oplosmiddelen/water-systemen.
De Kow is de verdelingscoŽfficiŽnt van een verbinding tussen octanol en water maar zegt niet altijd iets over de oplosbaarheid van die verbinding in octanol en water (zeker niets kwantitatiefs), laat staan over de oplosbaarheid in andere oplosmiddelen.

Aceton, bijv, heeft een Kow van -0,24. Heeft dus een lichte voorkeur voor water boven octanol. Maar de oplosbaarheid van aceton is in beide oplosmiddelen oneindig. Hoe wil je hier een Kv voor het pentaan/water-systeem uit ¬īberekenen¬ī?

Overigens zijn de oplosbaarheden van BTEX in pentaan oneindig. Die in water zijn op te zoeken. De Kv (pentaan/water) zal zeer groot zijn. Ik ben bang dat, als je hem exact wil weten, dat je hem zult moeten bepalen. Of misschien weet een oliemaatschappijlab dit wel.

Rickkie

Rickkie

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2006 - 08:32

Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen :oops:
Maar in ieder geval bedankt voor je hulp! ik kom hier weer verder mee, hoop ik... Geplaatste afbeelding
Rick

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures