Springen naar inhoud

[eindwerk] kernfusie

• Log in om te kunnen reageren

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 20:08

Hey, ik ben een vijfdejaarsstudent wetenschappen-wiskunde uit België en ik doe mijn eindwerk over kernfusie.
Het grootste probleem dat ik vind is het vinden van boeken, sites heb ik al wel wat gevonden en ook folders.
Het enige probleem met deze folders is dat de informatie nogal beperkt is.
Mijn vraag is nu: "Kent iemand een titel van een goed boek over dit onderwerp"
In ieder geval hartelijk dank
E=MC2

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 20:21

Boeken ken ik niet maar op deze staat al aardig wat info. Zoek ook naar Waterstofbom, (speciale) relativiteitstheorie en misschien ook Kernfysica.
Voor welk vak is dat, Einsteinfreak, omdat ik net van het 5e jaar WW kom :wink:.

• Gast

Geplaatst op 16 november 2005 - 20:48

in het 5de middelbaar al eindwerk moeten maken :P , brrrrrr! bij mij was da indertijd enkel int zesde.
nu goed: ik heb ergens ne boek liggen over nucleaire fysica, en alles wat errond gaat. maar ik ben den titel vergeten, je bent er dus niet veel mee :roll:. maar zal vant weekend eens kijken of ik het nog weer vind, moet nog ergens liggen ...
in alle geval, als je googelt moet je toch veel vinden, toch ook boeken over dit onderwerp. kheb da dan ook maar snel gedaan, en het tweede item dak tegen kwam was dit, waar een boek van een nederlandse hoogleraar wordt voorgesteld die de geschiedenis van 50 jaar kernfusie uit de doeken doet:
http://www.fom.nl/ni...f2002/02pb4.htm
dus googel eens met "kernfusie boek", en zie eens wat eruit komt(ik had redelijk wat resultaten)

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2005 - 21:35

Kernfusie lijkt me wel een vrij moeilijk te bespreken zaak voor een 5de jaar, ikzelf nu als 6de jaars WW heb voor een presentatie (over de jaren 50) een korte bespreking gemaakt over de waterstofbom waarbij ik kernfusie min of meer wou uitleggen. Zodra je echt wat dieper wil gaan moet je echt gaan bespreken wat er gebeurt met de waterstofkernen. En dat kan je normaal nog niet op school geleerd hebben (tegen het einde van je 5de jaar zal je normaal wel radioactief verval zien in de fysica, maar daar ben je hier niet zo heel veel mee, en wat je uit je chemielessen kent lijkt me ook veel te beknopt)

Dus ik denk dat je je best een lastig thema hebt uitgekozen!

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 21:53

Kernfusie lijkt me wel een vrij moeilijk te bespreken zaak voor een 5de jaar, ikzelf nu als 6de jaars WW heb voor een presentatie (over de jaren 50) een korte bespreking gemaakt over de waterstofbom waarbij ik kernfusie min of meer wou uitleggen. Zodra je echt wat dieper wil gaan moet je echt gaan bespreken wat er gebeurt met de waterstofkernen. En dat kan je normaal nog niet op school geleerd hebben (tegen het einde van je 5de jaar zal je normaal wel radioactief verval zien in de fysica, maar daar ben je hier niet zo heel veel mee, en wat je uit je chemielessen kent lijkt me ook veel te beknopt)

Dus ik denk dat je je best een lastig thema hebt uitgekozen!

Inderdaad, je hebt zeker niet genoeg kennis voor zo'n onderwerp. Ik denk zelf dat de chemiekennis nauwelijk of niets terzake doet, net zoals de kernfysica die je krijgt op het einde van het 5e leerjaar. Ik denk dat je gewoon een voorstelling moet maken, niet? Een eindwerk zou wat vroeg op het jaar zijn :roll:. Probeer je gewoon te verdiepen door boeken in de bib te halen, daar heeft men normaal wel wat liggen over moderne natuurkunde, of blader eens door in je Fysica boek (wij hadden "Fysica Vandaag" als leerboek), normaal achteraan vind je wat kernfysica met de dateringsmethodes en stralingswetten.

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 11:06

we hebben met school(hbo technische natuurkunde) een excursie gehad naar FOM nieuwegein. hier doen ze veel onderzoek naar fundamentele natuurkunde waaronder kernfusie. hadden op het eind een interessante cd rom gekregen over kernfusie waar niet al te fundamenteel op in wordt gegaan zal wel ff kijken of ik hem hier kan posten(als hij niet te groot is) anders kun je er misschien eentje hier http://www.rijnh.nl/ aanvragen.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 18:23

kan misschien naïf zijn van mij, maar de theorie bespreken doe ik dat op één twee drie :P
maar de praktijk ervan is iets anders, hoor. met name "hoe kan je kernfusie gecontroleerd beheersen
en aangezien dat men in 2015 het zal testen, laat staan of ze weten dat het zal werken :P en daarbij, waar je ook mag zoeken op het net, geen enkel site zal u tot in de detail het uitleggen hoe bv een ITER - centrale zal werken. dus, veel succes ermee.
:roll: kon je géén gemakkelijker gip nemen.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2005 - 18:31

kan misschien naïf zijn van mij, maar de theorie bespreken doe ik dat op één twee drie :P  
maar de praktijk ervan is iets anders, hoor. met name "hoe kan je kernfusie gecontroleerd beheersen
en aangezien dat men in 2015 het zal testen, laat staan of ze weten dat het zal werken :P en daarbij, waar je ook mag zoeken op het net, geen enkel site zal u tot in de detail het uitleggen hoe bv een ITER - centrale zal werken. dus, veel succes ermee.
:roll: kon je géén gemakkelijker gip nemen.

De echte theorie doe je denk ik niet een twee drie. Anders dan je gooit waterstof heel hard bij elkaar en je krijg energie. Maar dat lijkt me niet goed genoeg. De theorie voor de ITER is best te vinden, uiteraard niet tot bouwplannen nauwkeurig, maar daar zal de topic starter niet naar opzoek zijn. De wiskunde achter de kernfusie moet toch wel te vinden zijn, en dat kan je al redelijk complex maken.

Iter staat klaar om in 2050 klaar te zijn. Kernfusie nu wordt al op meerdere plekken in de wereld getest en kan ook prima. Het ding is dat het nu nog meer energie kost dan dat je eruit kan halen. (laat niemand een discussie beginnen over de wetten van de thermodynamica, ik bedoel dat als je iets zuiniger plasma zou kunnen maken, dan kan je uit het procede meer energie halen dan je aan initiele energie erin moest stoppen)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 18:50

uiteraard is dat veel meer ingewikkelder dan, maar wat ik woude zeggen is: dat theorie gebaseerd is op versmelting van deutrium lithuim waardoor er een gigantische warmte energie ontstaat.
ik ben nu aan het lezen van die ITER
als je dat allemaal echt goed bekijkt, die tekening. tjonge pff... d'a geen lachertje.
---
dat zou toch de bedoeling zijn:
"ITER wordt een tokamak-machine met een fusievermogen van 500 MW thermisch en een inputvermogen van 50 MW, zodat de energie-vermenigvuldiging Q=10 bedraagt. De tijdsduur van het plasma bedraagt 500 seconden, wat met geavanceerdere technieken uit te breiden is tot zo’n 3000 seconden. ITER is ongeveer 24 meter hoog en 34 meter in doorsnede, en het plasmavolume bedraagt 850 m3. De straal van de torus is ongeveer 6 meter, en de plasmakamer is ongeveer 8 meter hoog."
-----
ben benieuwd of dat zal wel lukken. het is wel de bedoeling dat die centrale 24/24 draait. in principe zou het best kunnen gelukken.
creeërd warmte=> stoom=> turbogenerator=> elektriciteit
da's perfect mogelijk
maar de reactor mag niet stil vallen. als ik het goed begrijp moet er zo'n 150 miljoen graden zijn om te kunnen fusioneren. en dat is het probleem: één maal stilgevallen en het kost weer een bom vol energie -input- om het terug op gaan te brengen.
echt, ben benieuwd :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 20:59

Dank u wel allemaal voor jullie reacties
mocht iemand nog iets vinden ben ik daar zeer dankbaar voor.

Even ter informatie voor jullie vragen:
Ik heb ook fysica vandaag als handboek en idd staat in het hoofdstuk over kernfysica maar er staat neit echt iets nuttig in.
Volgend jaar zou in ons handboek chemie (chemie plus 6) er wel iets over gezegd worden weet iemand hier iets meer van?

Het is neit voor een vak maar gewoon iets dat we in onze school moeten doen dat meetelt in het zesde jaar op het rapport als een apar 3-uurs vak maar we moeten dit jaar al een deel afgeven aan onze promotor (begeleider)

Ik weet ook dat kernfusie geen evident onderwerp is maar ik ben er mee bezig sind het 3de middelbaar toen er in onze handboek chemie de vuurdriehoek stond (zuurstof, brandstof en warmte = vuur) en de lerares mij niet kon antwoorden hoe het komt dat de zon kan branden zonder zuurstof.

Nogmaal hartelijk dank voor al jullie respons
E=MC2

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 11:56

ik vind dat op de wikipedia site er een belangrijk detail over het hoofd wordt gezien en dat is de oorzaak van de energie die vrijkomt.
Er staat vermeld E=mc² maar er wordt niets gezegd over de massa's van de kernen voor en na de fusie, imho toch wel de kern van de zaak

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 12:34

Die massa voor en na de fusie is idd iets dat ik nog niet volledig snap.
Ik weet dat het te maken heeft met de binding tussen de protonen en neutronen die een bepaalde massa vertegenwoordigen en dat door fusie (en ook splijting) deze massa word omgezet in energie (via E=mc2).
Bij fusie word dit rendabeler gedaan dan bij splijting (maar om de reactie te starten is wel meer energie nodig)
1) Weet iemand hoe de binding van protonen en neutronen massa kunnen vertegenwoordigen?

Als men van waterstof helium maakt lijkt mij dat er meer protonen komen dus er massa bij komt maar men doet de fusie met Tritium en deutrium die wel meer neutronen bevatten dan helium.
En hoe komt het dan dat het juist F is dat het element is dat neit meer natuurlijk te fuseren valt.
2) Maar is er hier een formule voor hoe deze bindingen energie afgeven(of een grafiek waar ik al eens van gehoord heb)

Nogmaal hartelijk dank voor alle reacties
E=MC2

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 12:51

Die massa voor en na de fusie is idd iets dat ik nog niet volledig snap.
Ik weet dat het te maken heeft met de binding tussen de protonen en neutronen die een bepaalde massa vertegenwoordigen en dat door fusie (en ook splijting) deze massa word omgezet in energie (via E=mc2).  
Bij fusie word dit rendabeler gedaan dan bij splijting (maar om de reactie te starten is wel meer energie nodig)
1) Weet iemand hoe de binding van protonen en neutronen massa kunnen vertegenwoordigen?

Als men van waterstof helium maakt lijkt mij dat er meer protonen komen dus er massa bij komt maar men doet de fusie met Tritium en deutrium die wel meer neutronen bevatten dan helium.
En hoe komt het dan dat het juist F is dat het element is dat neit meer natuurlijk te fuseren valt.
2) Maar is er hier een formule voor hoe deze bindingen energie afgeven(of een grafiek waar ik al eens van gehoord heb)

Nogmaal hartelijk dank voor alle reacties

het zit zo, als je 2 kernen samen voegt, dan krijg je een grotere kern en evetueel nog een kleiner deeltje (proton, neutron, elektron) als je nu de massa van de 2 begin deeltjes optelt en de massa van de 2 deeltje die ontstaan optelt, dan zal je zien dat de 2e massa kleiner is, en die massa wordt omgezet in energie(E=MC²)

deze grafiek geeft de bindings energie per nucleon(proton of neutron) weer en ongeveer bij Fe(ijzer) is dit de grootste, en omdat bij Fe dus het meeste energie in de binding zit is dit het meest stabiele element
Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures