Etherische Olie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Etherische Olie

Aan allen die het lezen,

Laat ik me eerst even voorstellen:

Ik ben een jonge vader annex beeldhouwer,muzikant, en heb een grote tuin waarin ik goudsbloemen heb geplant om er olie van te kunnen maken.

Onlangs kreeg ik een Liebig koeler. Ik weet dat ik dit in het distillatie proces nodig heb.

Voorts moet er heel accuraat temperatuur gemeten worden en zijn er tal van aspecten die voor mij totaal onbekend zijn.

Ik zelf heb geen chemie-achtergrond maar kan alles leren.

mits met de juiste hulp en de goeie antwoorden op mijn vele vragen.

Als er iemand een link weet met basisuitleg over chemie (of andere methoden om olie uit planten en kruiden te krijgen) hoor ik het graag.

Kruiden waar ik mee werk zijn oa. lavendel, berk, goudsbloem, thijm...

Veel dank bij voorbaat

Don

...there's an Natural Mystic flowing in the air...
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Etherische Olie

Je kan het beste een Soxhlet extractor nemen om olien/geuren uit planten te extraheren. Als je even 'Soxhlet' googled krijg je vele sites met info.

Teveel om hier even te noemen.

De liebigkoeler kan je misschien nog gebruiken in deze soxhlet opstelling.

Ligt eraan wat de diameter is van het slijpstuk.

Re: Etherische Olie

Als je informatie wilt vinden probeer eens als zoekterm "extractie goudsbloem"

voor goudsbloem kun elke ander bloem of plant invullen.

Een sire over stoomdestillatie

http://www.oxbo.nl/chemie/scheidingsmethod...tillatie-10.htm

Een site met informatie over etherische olie, naast de voor mij zweverigee inleiding bevat deze goede informatie.

[url=http://www.oxbo.nl/chemie/scheidingsmethod...tillatie-10.htm]http://www.oxbo.nl/chemie/scheidingsmethod...tillatie-10.htm[/URL]

Korrectie nav volgend bericht : nee niet echt dit is de goede link

http://www.locusmagi.nl/eo.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Etherische Olie

eh Gerard, dat is twee keer hetzelfde linkje. Dat was vast niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Etherische Olie

Misschien is het verstandig om de essentie van Gerards bericht even in 2 zinnen samen te vatten: voor de extractie van etherische oliën zijn noch gewone destillatie noch soxlet-extractie geschikt. Hiervoor wordt normaal gesproken een stoomdestillatie gebruikt.

Berichten: 3

Re: Etherische Olie

Dank u wel mensen

Hartelijk dank voor de snelle reacties, erg aardig.

Ik ben weer een stapje dichter bij mijn doel,

WIE ZOEKT DIE VINDT

De microbe van de Alchemie heeft me al te pakken, dus

ik denk dat ik jullie in de toekomst met nog wat vraagjes zal bestoken, als jullie er niet door verveeld zijn tenminste

:oops:

Zo Boven Zo Beneden

John Dudah
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 161

Re: Etherische Olie

Een vreemde tip wellicht, op het eerste gezicht; lees PERFUME (Nl: Parfum) van de schrijver Patrick Suskind.

De hoofdpersoon in dat boek gaat aan de gang met methoden om geuren te verzamelen (dus koude en warme extractie methoden worden er in genoemd).

Overigens is het gewoon een goed eigenaardig boek (een filmversie komt er aan, Dustin Hofman speelt daarin een parfumier).

Berichten: 3

Re: Etherische Olie

Hoi Adriaan

Merci voor de tip

Als bij toeval liep ik vorige week op de rommelmarkt het boek tegen het lijf

Mijn vriendin kocht het voor 50 cent

Ik pak het mee naar Malta Afbeelding

Each One Teach One
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 3

Re: Etherische Olie

Misschien is het verstandig om de essentie van Gerards bericht even in 2 zinnen samen te vatten: voor de extractie van etherische oliën zijn noch gewone destillatie noch soxlet-extractie geschikt. Hiervoor wordt normaal gesproken een stoomdestillatie gebruikt.
Waarom is het soxhlet-apparaat niet geschikt voor extractie van etherische olie? want van de gevonden info over het winnen van ehterische olie wordt toch redelijk vaak naar soxhlet verwezen.

Berichten: 2.746

Re: Etherische Olie

ja, dat boek is een aanrader, maar vooral voor randinformatie, hoe je echt geur moet extraheren leer je best via andere bronnen.

als je eens zoekt op stoomdistillatie kan je uren en uren lezen en leren, zo kom je er wel

(trial and error wil ook wel eens werken)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Etherische Olie

Waarom is het soxhlet-apparaat niet geschikt voor extractie van etherische olie? want van de gevonden info over het winnen van ehterische olie wordt toch redelijk vaak naar soxhlet verwezen.
Oh, er zullen best heel veel stoffen zijn die je ook met zo'n extractie kunt winnen, het zal van oplosbaarheden afhangen. Beide methoden zijn tamelijk voorzichtig met de tere geurende stoffen. Ik ken eigenlijk alleen de stoomdestillatie.

Berichten: 2.399

Re: Etherische Olie

Volgens mij is een soxhlet extractie minder geschikt omdat je veel meer stoffen mee extraheert ipv alleen de geurende stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Etherische Olie

Vast wel, maar die andere stoffen geuren niet, dus kunnen, afhankelijk van de toepassing, onschadelijk zijn.

Reageer