[scheikunde] Extractie & DLC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Extractie & DLC

Hii..

Ik weet het er zijn al miljoen onderwerpen over cafeïne, maar mijn antwoord staat er toch niet echt tussen.

Wij zijn bezig met een PWS. Dit willen we over cafeïne houden, we gaan cafeïne gehaltes bepalen uit verschillende dranken dmv electroforese, en UV-spectrometrie aan de TU/e.

Nu wil onze leraar dat wij ook nog een proef op school doen. Dus dit moet een realiseerbare proef zijn met de middelen die een normale middelbare school heeft (ze wilden wel wat stoffen bestellen maar het moet niet te gevaarlijk worden :oops: )

Nu willen wij cafeine uit koffie extraheren en dmv Dunne laag chromatografie het cafeïne gehalte bepalen. Ik heb al heel wat af gegoogeld maar ik ben er nog niet achter hoe wij cafeïne uit koffie kunnen extraheren en welke loopvloeistof we bij de DLC kunnen gebruiken.

Heeft iemand tips ? Of bruikbare sites?..

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Extractie & DLC

is het dan niet goed voor een PWS om dat dan zelf uit te zoeken wat het beste is ? PWS is een soort klein 'onderzoekje' he :oops:

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Extractie & DLC

Ik vraag ook niet om een antwoord zoals je al kan lezen .. :oops:

Ik weet gewoon niet meer waar ik moet zoeken, het staat gewoon nergens !..

Dus.. Ik vraag om tips en bruikbare sites zoals al ik al in mijn eerder bericht heb gevraagd.

Re: [scheikunde] Extractie & DLC

Hallo Nikki,

TLC is een scheidingstechniek, ik vraag me af waarom zou je nog extraheren wat een andere scheidingstechniek is.

Met TLC kun je kwalitatieve scheidingen maken en misschien semikwantitatieve waarden bepalen maar dan houdt het denk ik toch op.

Je hebt de caffeine al uit de bonen in de koffie geextraheerd met water dus, een polaire loopvloeistof lijkt me aangewezen.

typo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Extractie & DLC

Ik denk dat TLC een goede aanvulling kan zijn op extractie. Het is namelijk een eenvoudige manier om te bepalen of je extract (kwalitatief) zuiver is, wat je bij enkel extractie nooit zeker weet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer