Springen naar inhoud

Vetzuur analyse

• Log in om te kunnen reageren

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2006 - 11:33

Hallo,

aanstaande dinsdag moet ik voor mijn practicum een vetzuuranalyse van plantaardige olin/vetten doen. Ik extraheer en transesterficeer mijn vetzuren eerst zodat ik de methyl esters van de vetzuren overhou. Deze zijn relatief vluchtig en kunnen dus geanalyseerd worden op de GC.
Als kolom gebruik ik een J&W scientific DBWAX kolom (zie info over kolom). Deze kolom heeft als stationaire fase Polyethyleenglycol (=polair!!)

Nu begin ik mijn analyse van de methylesters. Ik spuit mijn monster in op de GC en ik vind de volgende chromatogram (in theorie) --> Chromatogram
In het chromatogram komt de meest polaire stof er als eerste uit. Hoe kan dit? Als ik een stationaire fase heb die polair is en ik spuit er polaire stof op in dan ondervind deze juist toch de meeste retentie?

Zelf heb ik al een beetje nagedacht over hoe het kan dat de meest polaire stof er als eerst uit komt. Ik denk zelf dat dit komt door het temperatuursprogramma wat is ingesteld. De meest a-polaire component heeft de grootste vetzuurstaart maar ook het hoogste kookpunt. Na de injectie komt het monster in een kolom van 50C. Hierin zullen de kleine ("polaire") moleculen verdampen maar de grote ("a-polaire") moleculen dus niet. De diffusiecofficinten van de stoffen verschillen nu dus behoorlijk want je hebt een gas en een vloeistof/olie. Zelf denk ik nu dus dat dit verschijnsel de oorzaak is waarom de meest polaire stof er als eerste uitkomt.

Kan iemand dit bevestigen of zie ik door de bomen het bos niet meer?

EDIT:
Nog een vraagje: Is het mogelijk dat in de kolom door de hoge temperaturen onverzadigde vetzuren omgezet worden in verzadigd vetzuren?

Veranderd door JeffreyButer, 17 september 2006 - 11:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2006 - 12:20

Je slaat de spijker op zijn kop.

Het zijn twee effecten die voor retentie zorgen: de polariteit en de dampspanning (eigenlijk niet het kookpunt, hoewel dit vaak wel zo wordt gehanteerd).
Is je temperatuurprogramma isotherm (constant 50 C)? Of doorloopt het een programmering, waarbij de kolomoven steeds (in stapjes) warmer wordt?

Bij ´jouw´ verbindingen verwacht ik dat het dampspanningseffect veel groter is dan het effect van polariteit.

Wat gebruik je als dragergas? Als dit stikstof of helium is, dan zal er zeker geen verzadiging van onverzadigde componenten plaatsvinden. Als je waterstof gebruikt, dan lijkt mij de temperatuur van 50 C te veel laag om dit te laten plaatsvinden.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2006 - 12:41

Bij mijn analyse loopt de temperatuur wel langzaam op. Mijn eerst poging tot scheiding gebeurt bij de volgende instellingen:

Oven:
40C - 0,5 min
40-195C - 25C/min
195-205C - 3C/min
205-230C - 8C/min
230C - 1 min

deze waarden heb ik uit een literaruur chromatogram. Hopelijk hoeft de temperaruur niet hoger aangezien ik weet dat een hogere temperatuur lijdt tot de omvorming van onverzadigde vetzuren tot verzadigde vetzuren.

Waarschijnlijk gebruik ik bij mijn analyse wel waterstof als dragergas maar het is afhankelijk van op welke GC ik moet werken.
Maar als ik waterstof als dragergas heb mag ik er, bij een temperatuur van 200C(?), dan vanuit gaan dat de omzetting van vetzuren gaat plaatsvinden?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2006 - 12:49

Ik moet hier het antwoord op schuldig blijven. Ik heb te weinig ervaring met alifatische onverzadigde verbindingen en of waterstofadditie plaatsvindt (in een GC) bij 200 C.

Misschien iemand anders?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2006 - 13:15

Ik moet hier het antwoord op schuldig blijven. Ik heb te weinig ervaring met alifatische onverzadigde verbindingen en of waterstofadditie plaatsvindt (in een GC) bij 200 C.

Misschien iemand anders?

Dat zal op een schone kolom volgens mij niet gebeuren.

Dit soort effecten kun je gaan zien op oudere kolommen wanneer hier (slecht opgewerkte) reactiemengsels met overgansmetalen (Pd, Pt, Ni e.d.) op gespoten zijn (=eigen ervaring).

Wat je overigens wel vaak in een GC kan zien is E/Z-isomerisatie.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2006 - 17:35

Misschien iemand anders?

Dat zal op een schone kolom volgens mij niet gebeuren.

Dit soort effecten kun je gaan zien op oudere kolommen wanneer hier (slecht opgewerkte) reactiemengsels met overgansmetalen (Pd, Pt, Ni e.d.) op gespoten zijn (=eigen ervaring).

Wat je overigens wel vaak in een GC kan zien is E/Z-isomerisatie.

En die overgangsmetalen die katalyseren de reactie?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2006 - 18:12

Dat klopt, deze metalen worden inderdaad toegepast in reducties van alkenen

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2006 - 07:17

Jeffrey,

EDIT:
Nog een vraagje: Is het mogelijk dat in de kolom door de hoge temperaturen onverzadigde vetzuren omgezet worden in verzadigd vetzuren?

Waterstofadditie zal niet zo snel plaatsvinden, ook niet als je waterstof als draaggas gebruikt. Omzetting van onverzadigd naar verzadigd vindt volgens mij dus niet plaats, ook gelet op je eindtemperatur die 230C is. Wij gaan tot 250C zonder problemen.

IK kan het verder ook wel met Marjanne eens zijn dat de dampspanning een groter effect heeft dan de polariteit.

Voor een goede scheiding van vetzuur-methylesters kun je beter gebruik maken van een FAME (Fatty Acid Methyl Ester) kolom. Wij gebruiken al jaren een FAME-kolom van Chrompack, CP SIL88 FAME. Deze kolom wordt alleen gebruik voor vetzuursamenstellingen. We gebruiken nu een CP SIL88CB, heeft een langere levensduur door de chemisch gebonden (CB) fase, met een lengte van 100 m. Daarbij krijgen we ook een scheiding van cis- en trans-vetzuren. Ik begrijp dat jij uitgaat van plantaardige olie die niet gehard is zodat je waarschijnlijk geen trans-vetzuren zult vinden. Je kunt dan volstaan met een 30 tot 50 meter kolom.

Verder zou ik niet splitless injecteren, je hebt geen probleem met de hoeveelheid vetzuren, is meestal meer dan genoeg (100 mg vet/5 ml iso-octaan). Je kunt dan ook je begintemperatuur wat verhogen naar 100C en wat langzamer laten stijgen. Resultaat een betere scheiding van de vetzuren C16:0 tot C18:3. Die komen het meest voor.
Voor de 100 meter kolom gebruiken wij volgend Temp. Progr.
175C (80 min)
175C - 250C met 5 C
250C (25 min)

suc6

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2006 - 18:58

@drune134,

helaas hebben wij de kolom zoals jij die gaf niet op voorraad en is er reeds al een andere kolom besteld speciaal voor deze analyse. Namelijk de DBWAX van J&W scientific. Maar in iedergeval bedankt voor je informatie en ik zal het doorgeven aan mijn lerares.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures