pKz en pKb?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

pKz en pKb?

Goedemorgen Allemaal :oops:

Ik kan iets niet vinden en vroeg me af of jullie me konden helpen

alvast bedankt voor de moeite

Mijn vraag is: Wat verstaat men onder de pKz en pKb???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pKz en pKb?

Kz is de evenwichtsconstante voor het 'weghalen' van een waterstofion van een zuur; Kb is de evenwichtsvoorwaarde voor het 'toevoegen' van een waterstofion aan een base.

Voor de reactie HZ --> H+ + Z- geldt: Kz = [H+][Z-]/[HZ]

Vul jij nou eens in wat Kb is voor de reactie: B + H+ --> BH+

En oh ja, de 'p' voor pKz en pKb betekent niets anders dan de negatieve logaritme van dat getal; dus pKz = -log(Kz).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: pKz en pKb?

effe een voorbeeld :

als de pKz van azijnzuur 4,77 is, en de pKz van het ethyl-ammoniumion 10,87 is, dan is de azijnzuur toch het sterkst...??

Berichten: 43

Re: pKz en pKb?

:oops: aub

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: wachten duurt altijd lang, maar probeer geduld te oefenen. Veel fervente forumbezoekers lezen en antwoorden slechts 1 of enkele malen per dag!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 165

Re: pKz en pKb?

azijnzuur zal het sterkste zuur zijn. De sterkte van een zuur is de mate waarin het in ionen splitst in oplossing.

Als je de formule bekijkt van Kz , dan zie je dat hoe hoger de Kz is, hoe meer het in ionen zal gesplitst zijn (de concentratie van de ionen staan bovenaan de breuk).

Hoe hoger de Kz (dus hoe sterker het zuur) , hoe lager de pKz

Berichten: 43

Re: pKz en pKb?

dank je wel :oops:

Reageer