[scheikunde] Soep &Bacterien

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Soep &Bacterien

hallo iedereen!!!

ik heb een vraag over soep.

ik weet dat er al een paar vragen zijn gesteld, maar er is mij één ding niet egt duidelijk.

Gaan alle bacterien die in de tussentijd zijn gegroeid alsnog dood tijdens het koken?

of is dit ook afhankelijk van de temperatuur van het product en de optimalie delingstemperatuur van de bacterie??

alvast bedankt!

daaaagggg
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

Bij koken gaan vrijwel alle (indien de pan niet geheel is volgroeid) bacterien dood. Alleen sporen kunnen wel overleven bij deze temperatuur en eventueel later weer uitgroeien.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

ooo dus alle bacterien die in de tussentijd zijn gegroeid gaan alsnog dood tijdens het koken, maar er blijven wel sporen achter.

en als ik het goed heb kunnen die sporen voedesleinfectie of voedselvergiftiging veroorzaken tog??
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

De sporen zelf zullen niet voor een voedselvergiftiging zorgen.

De sporen kunnen echter (zoals Roy zei) later uitgroeien tot bacteriën en dán eventueel tot een voedselinfectie leiden...

ps: toch met een g?

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

oooww oké nu begrijp ik het

thanx

ps: ja tog met een g msn taal 8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: MSNtaal? Lees de Algemene Regels, dat wordt namelijk niet gewaardeerd! :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 205

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

ik wil nog even toevoegen dat de toxines die sommige bacterien afscheiden in de soep die een paar dagen buiten de koelkast heeft gestaan ook het koken overleven (de meeste iniedergeval)

en dat je daar ook ziek van kan worden.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

Alleen wanneer die toxines eiwitten zijn heb je kans dat het koken het eiwit denatureerd en je er geen last van ondervindt.

Let op ik zeg kans.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

Zware toxine eiwitten zijn meestal ook zeer goed bestand tegen verhitting, denk hierbij maar aan de toxinen van de Clostridium, die zijn vrijwel niet kapot te koken.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

Als je de soep voor de tweede keer doorkookt gaan deze overgebleven bacterien ook dood?

en weet er iemand welke bacterien zijn aanwezig in soep?

Berichten: 205

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

als je een soep volgens VMT :oops: bereid zullen er geen bacterien in zitten, dus welke bacterien in jou soep zitten geen idee... wel weet ik dat jij waarschijnlijk bezig ben met taak 3 van bb5

dus waarschijnlijk ben je opzoek naar de bacterie B. cereus deze bacterie kan sporen vormen en "overleeft" het koken, ook scheid hij toxine uit waarvan je misselijk kan worden en diaree kan krijgen.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Soep &Bacterien

Er zijn nog wel honderd andere soorten huis tuin en kuiken bacterie soorten die dit ook kunnen. Het gelacht zal dan wel bij bacillus of Clostridium liggen.

Reageer