cirkel.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 11

cirkel.

wat is het oppervlakte van een 2 euro munt? ik weet niet zeker of dit goed is maar ik heb 3.92cm^2 berekend

Berichten: 139

Re: cirkel.

Echt heel Chemisch,

maar hier mijn antwoord:

volgens mijn liniaal is de diameter van een 2 euro munt 2,5cm

de straal is dus 2,5/2=1,25cm

de oppervlakte van een cirkel is gelijk aan opp= л * r2

dus opp= 3.14 * 1.252=3.14*1.5625=4.9cm2

volgens mij is dit het goede antwoord Afbeelding , geen idee wat het nut is maar OK :oops:

het kan precizer door pi iets naukeuriger te nemen en de diameter met een schuifmaat te bepalen

LvS 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cirkel.

Maar een 2 euromunt heeft toch twee zijden? De oppervlakte is dus 2x zo groot (als je het randje niet meetelt)

Berichten: 161

Re: cirkel.

Nee :oops: een munt heeft DRIE zijden; voorkant, achterkant en RAND, dus je moet de diameter en de ditke van de munt gebruiken.

Berichten: 1.122

Re: cirkel.

en de omtrek. :oops:

Twee keer de oppervlakte + de dikte van de munt * de omtrek.

verplaatst naar www.wiskundeforum.nl?

Re: cirkel.

De zijkant is geribbeld en heeft een 1,5? maal zo'n groot oppervlak en de voor en achterkant hebben ook relief met zijkanten.

Of zou dit nu net niet de bedoeling zijn :oops: ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: cirkel.

Van deze site:

Diameter (mm): 25,75

Dikte (mm): 2,2

Dus: de oppervlakte van 1 platte zijde is лr2 = л(25,75/2)2 = 521 mm2 = 5,21 cm2.

En dan hebben we een rand met oppervlakte: omtrek·dikte = лdh = л(25,75)(2,2) = 178 mm2 = 1,78 cm2

Dus is de totale oppervlak van de munt bij benadering: (2·512) + 178 = 1220 mm2 = 12,20 cm2.

Nuttig om te weten, nietwaar? :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: cirkel.

joepie eindelijk weet ik het....al die slapeloze nachten die ik hiervoor heb gehad.....pfffff

Maar wat nou te doen met deze informatie......

Berichten: 2.746

Re: cirkel.

die kan je natuurlijk niet voor jezelf houden!

ga! en verkondig deze kennis over heel de wereld!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: maar even in de Chillout Lounge gezet; past beter gezien de postings.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: cirkel.

Gerard schreef: De zijkant is geribbeld en heeft een 1,5? maal zo'n groot oppervlak en de voor en achterkant hebben ook relief met zijkanten.

Of zou dit nu net niet de bedoeling zijn :oops: ?
We zijn toch chemici hier????

Je weet dat een munt uit atomen bestaat en de oppervlakte is dan veel groter dan 12,20 cm2. Als je helemaal rond al die atomen, die half uit het oppervlak steken of er juist in weggezonken zitten gaat, dan kom je wel uit op een heel wat groter oppervlak 8-[ .

Is dit nou niet een prachtige combinatie van scheikunde en wiskunde, met name de theorie over fractale dimensies ;) ??

Re: cirkel.

Is dit nou niet een prachtige combinatie van scheikunde en wiskunde, met name de theorie over fractale dimensies ??
Met Wilco kun je praten Afbeelding

zo weinig en toch een typo :oops:

Berichten: 915

Re: cirkel.

Wat jammer nu, het antwoord is er al, laten we op zoek gaan naar het volume, kan het ondergedompeld worden en zo nagemeten worden :oops:

Berichten: 11

Re: cirkel.

de goeie antwoord is 4.91cm^2 mensen... mischien moeten jullie niet op zo'n hogere scheikundige niveau gaan denken :oops: 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cirkel.

Het goede antwoord is 4.91 cm2. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: cirkel.

Laten we het verschil met mijn antwoord (5,21 cm2) maar houden op de nauwkeurigheid van de diameter... bij 4,91 cm2 is de diameter 25,00 mm in plaats van 25,75...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer