kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kopersulfaat

heeft er iemand ervaring met kopersulfaat als algenverdelger in zwembaden.Waar te verkrijgen.Welke hoeveelheid bij 60 kuub water?

Berichten: 3.145

Re: kopersulfaat

Kopersulfaat is niet geschikt als algenverdelger om in te zwemmen. Het wordt (werd?) als algenverdelger en als onkruidbestrijdingsmiddel ingezet, maar om er in te zwemmen lijkt mij niet zo geweldig. Zoek op Internet naar "anti-alg" of "algenverdelger" in combinatie met "zwembad" en geheid krijg je diverse aanbieders van kant en klare pakketten, die veilig zijn voor gebruik in een zwembad.

Berichten: 1.153

Re: kopersulfaat

Heeft de leverancier/bouwer van het zwembad geen algverwijderaar? Het lijkt me vreemd dat een zwembadbouwer geen onderhoud pakketten aanbied.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kopersulfaat

30 jaar geleden weet ik dat er wel kopersulfaat werd gebruikt om zwemwater schoon te houden. Tenminste, door een oom van mijn moeder in het zwembad bij zijn tweede huis in Spanje. Ik weet niet in hoeverre dat daarna veranderd is.

Berichten: 44

Re: kopersulfaat

Koperionen zijn enorm toxisch voor algen en aanverwanten en zijn dan ook zeer effectief om oppervlaktewater algenvrij te houden (zelf geprobeerd). De dodelijke concentratie voor algen en ééncelligen ligt ver onder de toxische concentratie voor mensen en dieren, IIRC is de effectieve dosis in de orde van 50 microg/L. Twintig gram in onze waterspiegel van 500L was al zwaar overkill. De vogels die er van drinken zijn allemaal wel nog kerngezond.

Een milieuvriendelijke methode om je water schoon te houden is het gebruik van een UV-lamp. UV straling van 254nm doodt zo ongeveer alles.

Berichten: 1

Re: kopersulfaat

Die 50 microg/L is dus de giftige concentratie voor eencelligen,

en vogels die van 0.04g/l drinken fladderen nog vrolijk rond.

Mag ik er dan van uitgaan dat zwemmen in 0.024g/l ongevaarlijk is?

Berichten: 364

Re: kopersulfaat

ik denk dat 0.024 g/liter wel zeer erg veel is. dat is al +- 6 ppm Cu2+..

100ppb Cu2+ werkt normaal bacteriedodend, dus erg zal het niet zijn om daar in te zwemmen zeker? aangezien de max toelaatbare in drinkwater 50 ppb bedraagt blijkbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kopersulfaat

rocco schreef: Die 50 microg/L is dus de giftige concentratie voor eencelligen,

en vogels die van 0.04g/l drinken fladderen nog vrolijk rond.

Mag ik er dan van uitgaan dat zwemmen in 0.024g/l ongevaarlijk is?
Dat lijkt mij niet. Bekijk de msds van kopersulfaat maar eens, en oordeel zelf.

Bij de ecological information staat:

Fish: Rainbow trout: LC50: 0.1 - 2.5mg/l; 96 h

Fish: Goldfish: LC50: 0.1 - 2.5mg/l; 96 h

Je bent zelf natuurlijk geen vis, maar gezondheidsbevorderend lijkt mij het allerminst. Het is niet zo dat wanneer je maar ver onder de letale dosis gaat zitten dat je dan geen gezondheidseffecten kunt verwachten.

Hiernaast is het natuurlijk niet voor niets zo dat een verbinding waarvan bewezen is dat deze milieuschade veroorzaakt niet meer wordt toegepast om water algenvrij te houden. Er zijn goede alternatieven voor handen (chloortabletten), dus naar mijn mening is het gebruik van kopersulfaat als algenverdelger in zwemwater onnodige milieuverontreiniging.

Berichten: 497

Re: kopersulfaat

Je bent zelf natuurlijk geen vis, maar gezondheidsbevorderend lijkt mij het allerminst. Het is niet zo dat wanneer je maar ver onder de letale dosis gaat zitten dat je dan geen gezondheidseffecten kunt verwachten.
Aangezien koper een sporenelement is lijkt het mij dat het lichaam goed om kan gaan met kleine hoeveelheden koper - hoeveelheden ver onder de dodelijke dosis.

Ik betwijfel of je stelling wel opgaat.

Toch raad ik voor zwembadwater ook gewoon ontalger aan, die in de winkel is te verkrijgen.

Reageer