de VSL theorie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

de VSL theorie

ik heb onlangs een boek gelezen geschreven door ene joão magueijo, hij beweert het volgende

grootte kosmologische problemen zijnde:

-hoe komt het dat we in een vlak heelal leven

- waarom is ons heelal zo homogeen

- het horizonprobleem

werden door het begrip inflatie bedacht door alan guth opgelost, toch is er nog niemand in geslaagd om een verklaring te geven voor die inflatie en doorom zijn sommigen op zoek naar een nieuwe theorie.

de schrijver van dit boek ( faster then the speed of light) beweert hij dat de snelheid van het licht geen constante is en dat net na de oerknal veel hoger was dan nu. hiermee lost hij ook de problemen op en boekt hij nog betere resultaten dan de inflatietheorie.

het is een zeer controversiele theorie want het lapt zijn laars aan einsteins constante en stelt de grondvesten van de natuurkunde in vraag.

in het begin stond ik er zeer sceptisch tegenover, maar als je je voor alle eigenaardigheden openstelt begint het langerzamerhand toch zinnig te worden.

ik heb ook al gehoord van experimenten die een tijdsafhankelijke c als resultaat hadden.

is er nog iemand die hierover gehoord heeft, en wat zijn de meningen hierover.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: de VSL theorie

Ik heb er een artikel in de KIJK over gelezen. Daarin stond dat de wetenschappers heel veel scepsis hadden over zijn theorie (als ik het goed onthouden heb). Hij veegt met zijn theorie wel de theorie van Einstein weg, dus misschien is enige twijfel wel op zijn plaats.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: de VSL theorie

het geeft ook geen oplossing voor het monopoolprobleem. Waarom zien wij dan geen monopolen???

[by the way schopje naar sterrenkunde]
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 40

Re: de VSL theorie

Ja, ook ik heb wat gelezen over "VSL relativiteit"(varying speed of light), maar ik begrijp er weinig van moet ik zeggen. Zoals de naam al zegt, zou de snelheid van het licht variabel zijn, dus feitelijk deelt de theorie ruimte en tijd weer van elkaar. (dus niet alleen Einstein's theorie zou ongeldig zijn, ook de Lorentz transformaties)

Ik vind het geheel erg moeilijk voor te stellen (als ik al ooit een realistische voorstelling heb gehad van RT) Als Einstein zei:"Theorieen moeten zo eenvoudig mogelijk zijn, maar niet eenvoudiger dan dat". Maar goed dit is inderdaad mneer een "Natuurkundig" onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: de VSL theorie

Wat is er tegen een variabele lichtsnelheid?

Waarom klopt de theorie van Einstein dan niet meer?

Je vult voor de c een ander getalletje in en de theorie kan nog steeds kloppen. Bovendien bestaat er al iets wat de lichtsnelheid variabel maakt, gravitatie.

Berichten: 200

Re: de VSL theorie

Gravitatie maakt de lichtsnelheid niet variabel. Slechts de kloksnelheid en lengtes varieren door gravitatie.

Maar als de lichtsnelheid variabel is, betekent dat dus dat (stel c was groter dan c van nu) de sterren die we op zeer verre afstand zien veel minder ver staan dan we denken. Want een lichtjaar van toen is geen lichtjaar van nu.

Als de lichtsnelheid steeds kleiner wordt zou dit ook betekenen dat we over laten we zeggen 10 miljard jaar niet harder kunnen dan bewegen dat een kleine snelheid (laten we zeggen 10 m/s). Dus alle objecten die nu een (grote) snelheid hebben zullen op gegeven moment dus vanzelf afremmen willen ze langzamer dan het licht blijven gaan. Misschien komt er ook een moment dat een object exact even snel gaat als het licht. Vreemde gevolgen dus als je rekening blijft houden met de relativiteitstheorie.

Ongetwijfeld zullen dit niet de enige grote consequentie zijn.

Re: de VSL theorie

de VSL theorie voldoet na enige aanpassing wel aan de relativiteit en de lorentz symmetrie,

je stelt gewoon dat c plaats en tijdsgebonden constant is, maar varieert naargelang plaats in ruimtetijd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: de VSL theorie

doemdenker schreef:Wat is er tegen een variabele lichtsnelheid?

Waarom klopt de theorie van Einstein dan niet meer?

Je vult voor de c een ander getalletje in en de theorie kan nog steeds kloppen.
De theorie van Einstein in niet enkel e=mc^2, er gaat ontzettend veel meer achter.
Bovendien bestaat er al iets wat de lichtsnelheid variabel maakt, gravitatie.
Nee, dat buigt de lichtbaan enkel om.

Berichten: 717

Re: de VSL theorie

Ik ben blij dat deze discussie weer aangeslingerd wordt. Dus ik kom weer met mijn golfbwegingen op de proppen. Licht wordt voorgesteld als energiepakketjes (fotonen) die zich met een golfbweging verplaatsen. Nu zegt Einstein dat de lichtsnelheid constant is en dat er niets is dat sneller kan dan het licht.

Als de voorstelling van de golfbeweging juist is en fotonen inderdaad een sinusvormig 'pad' volgen dan heeft Einstein ongelijk. Ofwel fotonen hebben een snelheid die hoger is dan de 300.000 km/s, immers de weg over de sinusbaan is langer dan de golflengte, ofwel fotonen hebben een constante snelheid en de snelheid van de golf wordt bepaald door de intensiteit van de golf. Hoe intenser een golf, hoe groter zijn amplitude en dus hoe langer de weg van het foton. Als de stelling van de golf juist is, en vooralsnog is er geen enkel experiment die het ontkracht maar zijn er ruim voldoende experimenten die dat bevestigen, dan heeft Einstein ongelijk. Het lijkt mij ook meer voor de hand liggen dat de snelheid van een foton constant is. Die kan niet harder dan een bepaald getal en voor mijn part is dat die 300.000 km/s en is dat een constante die niet overgeschreden kan worden, maar met dat gegeven in het achterhoofd is mijns inziens de complete relativiteits theorie te ontkrachten...

Dus als iemand me uit de droom wil helpen dat fotonen een sinusvormig pad volgen, graag.... Dan kan ik weer rustig slapen en heeft Einstein gelijk! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: de VSL theorie

Ik denk dat je de golf-deeltje eigenschappen van een foton beter moet bekijken.

Volgens jou circelt er een foton om een imaginaire as heen, maar dat klopt niet. Sterker nog, het is niet voor te stellen hoe het precies is. Het houdt het midden tussen een deeltje, en een (3D) golvende beweging in de ruimte. Het is dus niet een deeltje dat een golvende bewging maakt, maar een deeltje dat op een golf surft als hetware.

Berichten: 717

Re: de VSL theorie

Volgens jou circelt er een foton om een imaginaire as heen, maar dat klopt niet.
Nou ja, om een as... Die mogelijkheid heb ik wel bekeken, maar daar zie ik nog wel wat probleempjes. In mijn voorstelling is de golf een beweging in een plat vlak. In het geval van licht bestaat de trilling uit twee golven, de elektrische en magnetische component. Ik heb dat ook nooit echt kunnen rijmen met een foton. Misschien dat iemand me dat uit kan leggen.
Het is dus niet een deeltje dat een golvende bewging maakt, maar een deeltje dat op een golf surft als hetware.
Komt dat niet op hetzelfde neer? In mijn eerder beschreven relaas ga ik daar ook van uit overigens....

Berichten: 1.404

Re: de VSL theorie

Een foton (en alle andere elementaire deeltjes) hebben een duaal karakter. Soms reageren ze als golven en soms als deeltjes.

uit www.wikipedia.nl (kunnen als mooier verwoorden ):

Veel van kwantummechanica draait om de schijnbare onmogelijkheid van de golf-deeltje dualiteit.

Het begon allemaal met de vraag of licht nu eigenlijk een golf of een deeltje is. In navolging van Christiaan Huygens dachten de fysici dat licht een golfverschijnsel was, maar rond het begin van de twintigste eeuw leek het foto-elektrisch effect erop te wijzen dat het toch deeltjes betrof. Nu weten we dat licht, en ook 'deeltjes' zoals elektronen, zich soms gedragen als deeltjes en soms als een golf. Dit wordt het golf-deeltje dualisme genoemd en is één van de eerste merkwaardige dingen die men tegenkomt in de kwantummechanica.

Dus een foton beschrijft zeker geen sinusvormige baan. Trouwens de golf is niet ruimtelijk maar is het toenemen en afnemen van het electrische en magnetische veld in functie van plaats en tijd.

[/quote]

Berichten: 717

Re: de VSL theorie

Bedankt voor je uitleg.
Dus een foton beschrijft zeker geen sinusvormige baan
Waarom is licht dan wel een trilling? Gaat de foton dan recht vooruit? Ik kan niet anders bedenken dan dat licht een trilling is. Hoe ontstaat anders rood/blauwverschuiving? Als licht een trilling is, maar een foton 'trilt' niet, wat is dan licht? :shock: HELP!

Berichten: 259

Re: de VSL theorie

Een foton is duaal, een golfje en een deeltje tegelijkertijd. En nee, probeer het je maar niet voor te stellen, dit hebben een paar quantummechanici bedacht.

Berichten: 717

Re: de VSL theorie

Maar golft dat deeltje dan, of beweegt dat deeltje recht vooruit? Mij is altijd verteld dat een foton zich als een golf voortplant...

Reageer