slaap-reserves

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

slaap-reserves

ik vroeg mij af, als je nu eens 8 uur slaap per nacht nodig hebt en op een nacht slaap je 10 uur maar een nacht later slaap je maar 6 uur.

kun je dan die twee uur te weinig slaap inhalen door die twee uur te veel de nacht ervoor? of werkt dat niet en ge je toch moe zijn?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: slaap-reserves

Ik denk wel dat er een soort van 'slaapreserves' zijn. Wanneer ik bijvoorbeeld 1 keer later ga slapen dan voel ik dat niet echt, wanneer ik het echter 2 dagen na mekaar doe dan voel ik het wel, dus ik denk dat er wel ergens in beperkte mate een soort van slaapreserves zijn. (ik spreek dan wel uit eigen ervaring :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: slaap-reserves

dus dan zou dat in Amelie Poulain niet lukken? ik weet niet wie die film gezien heeft maar er was iemand die eerst 30 jaar wou slapen om dan 30 jaar wakker te kunnen blijven.

niet dat ik geloof dat dat kan, maar toch een goed idee.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 21

Re: slaap-reserves

Het zal inderdaad niet lukken nee :P

Wat cycloon zegt lijkt me dan wel weer te kloppen, maar dan is het net zoals hij zegt redelijk beperkt en kan je bv niet die 30 jaar slapen en dan 30 jaar wakker blijven. Trouwens ik denk dat je niet eens 30 jaar na elkaar kan slapen, en moest je er dan toch kunnen in slagen dan zou je vergroeid zijn in je bed :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: slaap-reserves

en in omgekeerde volgorde werkt dat dan ook. als je eens te weinig slaapt en je haalt dat nooit in maar slaapt altijd genoeg dan zal dat je dat tekort ook niet meer voelen na een tijd. of niet?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 21

Re: slaap-reserves

Hoogst waarschijnlijk zal het zo gaan hé.

Volgens mij heeft dit ook met gewenning te maken.

Als je altijd al 8 uur per dag slaapt, en je schakelt plots over naar 7 uur per dag, dan zal je dit de eerste dagen wel voelen, maar ik denk na een paar weken niet meer. Maar dat is dan ook weer persoonsgebonden, de ene heeft meer slaap nodig dan de andere etc

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: slaap-reserves

Te weinig slaap is niet bij te slapen. De 'schade' is al gedaan.

Wanneer je echter eerst lekker lang slaapt en daarna een korte nachtrust hebt, dan kan het wel. (binnen redelijke grensen; 30 jaar valt iig buiten deze grenzen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: slaap-reserves

jamieminnaert schreef:Hoogst waarschijnlijk zal het zo gaan hé.

Volgens mij heeft dit ook met gewenning te maken.

Als je altijd al 8 uur per dag slaapt, en je schakelt plots over naar 7 uur per dag, dan zal je dit de eerste dagen wel voelen, maar ik denk na een paar weken niet meer.
dus zo kun je jezelf eigenlijk trainen om minder te slapen. lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. als je dan zoals je zegt op 7 uur zit, kun je overgaan naar 6 uur, dan naar 5 en zo door tot je bijna tot niets meer moet slapen en dat lijkt mij vrij onmogenlijk.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: slaap-reserves

in Amelie lag dat mens wel in coma hoor..
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: slaap-reserves

goed mogenlijk, ik had de film in het frans gezien met engelse ondertiteling en mijn talen zijn niet mijn sterkste vak.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: slaap-reserves

Ik ook tijdens de franse les zelf op school :roll:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: slaap-reserves

made in flanders schreef:
jamieminnaert schreef:Hoogst waarschijnlijk zal het zo gaan hé.

Volgens mij heeft dit ook met gewenning te maken.

Als je altijd al 8 uur per dag slaapt, en je schakelt plots over naar 7 uur per dag, dan zal je dit de eerste dagen wel voelen, maar ik denk na een paar weken niet meer.
dus zo kun je jezelf eigenlijk trainen om minder te slapen. lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. als je dan zoals je zegt op 7 uur zit, kun je overgaan naar 6 uur, dan naar 5 en zo door tot je bijna tot niets meer moet slapen en dat lijkt mij vrij onmogenlijk.
Ik denk wel dat je kan "trainen" in het laat opblijven en vroeg opstaan, maar om je slaap volledig af te bouwentot enkele uren... :wink: Zelf merk ik dat ik het wel kan trainen, na 2 maanden zomervakantie heb ik op'n dag 9-10 uur slaap en dan ben ik nog sloom, zelfs op de frissere dagen. Tijdens de school, nu dus, heb ik genoeg met zo'n8 uur slaap, van 11pm tot 7am.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: slaap-reserves

Ik denk dat wat jij beschrijft niet zozeer trainen is maar van luxe back to basic. 8 uur is een standaard nachtrust. Zou je nu terug gaan naar 7 uur, twee maanden later naar 6, weer twee maanden later naar 5 enz. dan zou het je toch behoorlijk opbreken.

Het schijnt dat je aan 4 uur GOEDE nachtrust voldoende hebt. Hoeveel hier van waar is weet ik echter niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: slaap-reserves

Er is een test geweest met studenten over het "inhalen" van slaap en "voorslapen" en nou blijkt dat dat niet werkt, als je 2 dagen slaapt betekend dat niet dat je dan ook 2 dagen wakker kan zijn helaas. En ook gemiste slaap kan voor de hersenen niet meer "ingehaald" worden. Ik heb hier geen enkele bron voor, volgens mij heb ik het eens in de krant gelezen.

Vanmorgen stond in de krant (de metro, hoe intellectueel) dat als je minder dan 4 uur, of meer dan 8 uur per nacht slaapt (regelmatig) dat je dan vroeger sterft dan mensen die 6-7 uur per nacht slapen. Er stond helaas niet bij waarom dat kwaad zou kunnen. Dat te kort slapen niet goed is, oke, maar het ging vooral over dat te lang slapen erg slecht is, heeft iemand een idee waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: slaap-reserves

Vanmorgen stond in de krant (de metro, hoe intellectueel) dat als je minder dan 4 uur, of meer dan 8 uur per nacht slaapt (regelmatig) dat je dan vroeger sterft dan mensen die 6-7 uur per nacht slapen. Er stond helaas niet bij waarom dat kwaad zou kunnen. Dat te kort slapen niet goed is, oke, maar het ging vooral over dat te lang slapen erg slecht is, heeft iemand een idee waarom?


Lijkt me zo een heel gecontamineerd onderzoek via Chi-kwadraat analyse; met andere woorden er zullen wel meerdere factoren meespelen in het "lang" leven of niet.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer