Springen naar inhoud

bierbederving

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 12:45

hoi,

kan iemand mij vertellen welke bacterien er zorgen voor de verontreiniging van bier. Het liefst geen bacterien die gevaarlijk zijn om mee te werken want ik zit net 4 weken op het HLO.

mvg kevin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Seppz

Seppz

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 14:34

Hey

In bier groeien inderdaad enkele micro-organismen. Denk hierbij aan gisten, melkzuur bacteriŽn en enkele Gram-negatieve bacteriŽn. De voornaamste bedervers in de bier-industrie zijn melkzuur bacteriŽn van de Lactobacillus en de Pediococcus familie. Deze bederven het bier door vertroebeling, verhoging van de viscositeit, verlaging van de zuurgraad en soms zelfs het veroorzaken van een schrale, boterige geur van diacetyl. De aŽrobe Gramnegatieve azijnzuur bacteriŽn zoals Acetobacter en Gluconobacter waren voorheen ook beruchte bier-bedervers, maar dankzij het door verbeterde brouw-technologien verlaagde zuurstofgehalte in het bier zijn deze in de laatste decennia grotendeels vervangen door de strikt anaŽrobe Gram-negatieve soorten Pectinatus en Megasphaera. Deze soorten veroorzaken echter een ernstiger vorm van bierbederf dan de melkzuur bacteriŽn omdat ze de afstotelijke "rotte eieren lucht"van waterstofsulfide (H2S) produceren. Gisten worden voornamelijk gedetecteerd in de leidingen van biertaps in cafť"s maar zelden in verpakt bier, en daarom vormen ze een minder groot probleem dan de bacteriŽn.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.

Succes verder

mzzl Seppz :oops:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 16:59

Vooral bij het zelf brouwen van bier moet je goed leten op verontreiniging.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2006 - 17:35

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.

hier heb je me heel erg mee geholpen

bedankt :oops:

mvg kevin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures