Fluorescein

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Fluorescein

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik hoop dat ik hem hier op de juiste plek post.

Ik ben op zoek naar de stof fluorescein. Ik weet helaas niet de nederlandse naam hiervoor. Wat ik met de stof wil doen is water fluoriserend maken. Nou is mijn vraag of iemand van dit forum misschien weet waar deze stof te koop is, als hij uberhaupt te krijgen is. En of er misschien mensen zijn die andere manieren weten om water fluoriserend te maken.

Dit water wil ik gebruiken in een kleine fontein in combinatie met uv ledjes. Hiermee kan je hele leuke effecten maken.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Jonkel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fluorescein

Welkom op het chemieforum!

Tonic fluoresceert ook. Je kunt dit in ieder geval met een blacklight mooi zien. Zeker een experimentje waard.

Bij de hekserij kun je fluorescine kopen (10 g voor 9 euro, zoeken op fluorsceine). Waarschijnlijk is dit niet het natriumzout. Het fluorescine lost beter op, en fluoresceert ook beter wanneer je een beetje soda aan het water toevoegd (je krijgt dan een oplossing van natriumfluorescine).

Even zoeken leverde me ook op dat Fluorsan (oogdruppels voor dieren) enkel bestaat uit een oplossing van fluorescine (natriumzout) in water (5 mL met een concentratie van 10 mg/mL, prijs: ??). Het is een vrij verkrijgbaar middel (via dierenarts?), maar het lijkt me een stuk duurder dan de hekserij.

Berichten: 3

Re: Fluorescein

Hallo DrQuico,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken op de website van de hekserij. Hierop ontdekte ik dat het niet oplosbaar is in water. (http://www.hekserij.nl/kleurstoffen.htm) Maar als ik hier soda bij toevoeg zou het wel op moeten lossen?

En de andere stoffen die erbij staan, zijn die te gebruiken in combinatie met blacklight?

Verder zal ik het eens uitproberen met tonnic. Zou een mooie oplossing zijn.

Berichten: 3.145

Re: Fluorescein

Het lost prima op in een oplossing van soda. Deze oplossing hoeft niet geconcentreerd te zijn. Per gram fluoresceine heb je ook genoeg aan een gram soda.

Bovendien heb je maar HEEL weinig nodig. Met een heel klein mespuntje kun je ongelooflijk veel water kleuren en het effect is geweldig. Dit werkt echt veel beter dan tonic.

Die tien gram voor 9 euro zou ik maar besteden. Het lijkt misschien veel geld voor weinig materiaal, maar daar kun je wel een paar kuub water mee kleuren zodat het knalgroen wordt in UV-licht.

Berichten: 3

Re: Fluorescein

woelen schreef: Het lost prima op in een oplossing van soda. Deze oplossing hoeft niet geconcentreerd te zijn. Per gram fluoresceine heb je ook genoeg aan een gram soda.

Bovendien heb je maar HEEL weinig nodig. Met een heel klein mespuntje kun je ongelooflijk veel water kleuren en het effect is geweldig. Dit werkt echt veel beter dan tonic.

Die tien gram voor 9 euro zou ik maar besteden. Het lijkt misschien veel geld voor weinig materiaal, maar daar kun je wel een paar kuub water mee kleuren zodat het knalgroen wordt in UV-licht.
Ik ga het bestellen. Ik hoef maar heel weinig water te kleuren. Dus aan die paar 9 gram zal ik dik genoeg hebben.

Bedankt voor de goede reacties!

Reageer